650 سایت معاند نظام جمهوری اسلامی ایران شناسایی شده است
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،'حجت الاسلام حمید شهریاری' عصر روز سه شنبه در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های شورایعالی فضای مجازی پرداخت و افزود: این شورا به هیچ وجه امنیتی نیست و با ایجاد آن تلاش می شود، سرویس های خارجی محدود و كنترل شوند تا كاربران رغبت بیشتری به استفاده از خدمات داخلی داشته باشند.

عضو شورایعالی فضای مجازی با اشاره به سطوح مختلف امنیت در فضای سایبر كه شامل تهدیدات خلاف امنیت ملی، خلاف امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی و امنیت اطلاعاتی می شود، خاطر نشان كرد: در حوزه امنیت اطلاعات كه در برخی مواقع محدودیت و مسدودیت برخی سایتها را الزامی كرده است، موفق به شناسایی 650 سایت ایجاد شده برای مقابله با نظام، 39 سایت پشتیبان گروههای مضلین و چندین سایت ترویج سبك زندگی غربی به معنای غیراسلامی شده ایم.

وی افزود: همچنین تعارض قومیتی و مذهبی ، ترویج شیطان پرستی ، توزیع كالاهای غیرمجاز و شكاف نسلی از دیگر تهدیدهای امنیتی است كه در این زمینه موفق به شناسایی گروههای مروج شده ایم.

عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی اشكال اساسی در سطح كلان فناوری اطلاعات و ارتباطات را تعدد نهادهای سیاستگذار دراین بخش عنوان كرد و گفت: تعدد دستگاه ها و نهادهای سیاستگذار با وجود قانونی بودن ، طی سنوات اخیر به نوعی جامعه فناوری اطلاعات را دچار تشویش كرده اند.

وی اظهارداشت:ایجاد و تشكیل شورایعالی فضای مجازی با توجه به این ناهماهنگی در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور ضروری بود و باید یك نهاد فرابخشی و فراقوه ای تصدی هماهنگی بخشهای مختلف در حوزه سیاستگذاری این عرصه را عهده دار می شد.

شهریاری با اشاره به توسعه شبكه های اجتماعی كه تهدیدهای بسیاری را برای كشور به وجود آورده و فرصتهایی بسیاركارآمد كه بر بستر اینترنت عرضه شده است، خاطرنشان كرد: امروز بخشی از این فضا ما را دچار نگرانی كرده است،چرا كه برخی از این بستر برای مبادله اطلاعات و ابزار جاسوسی استفاده می كنند.

وی با اشاره به اینكه اینترنت فرصت های بسیاری همچون رشد اقتصادی كشور و اشتغال زایی را به همراه دارد كه نمی توان آن را نادیده گرفت ، افزود: به طور قطع شورایعالی فضای مجازی با توجه به ضرورت بهره گیری از فرصتهای این حوزه ایجاد شده است.

عضو شورایعالی فضای مجازی تعریف پروژه های ملی، توزیع و تقسیم آن بین دستگاه ها را از جمله اهداف این شورا برشمرد و گفت: روند ایجاد شورایعالی فضای مجازی روند طولانی بوده و وقت بسیار زیادی با همكاری و همفكری كارشناسان این حوزه صرف آن شده است.

وی تصریح كرد: این توهم كه ایجاد این شورا یك تصمیم یكی دوماهه بوده ، اصلا درست نیست و تركیب اصلی این شورا و اعضای حقیقی و حقوقی آن نشان از تدبیر و درایت بر تشكیل این شورا دارد.

شهریاری بااشاره به تركیب مدنظر اعضای حقیقی وحقوقی برای تشكیل شورایعالی فضای مجازی خاطرنشان كرد: برای تهدیدهای فضای مجازی وزیر اطلاعات، برای مقوله های فرهنگی و تمركز بر محتوا و ترویج هویت ایرانی اسلامی رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس ، ریاست سازمانهای تبلیغات اسلامی و صدا و سیما و برای نگهبانی از مرزهای ملی و جنگ سایبری سپاه پاسداران در این شورا حضور دارند.

شهریاری با اشاره به اینكه تركیب حقیقی و حقوقی این شورا هیچ فضای امنیتی را ایجاد نكرده است، افزود: من مسئول انتخاب اشخاص در این شورا نبوده ام اما یكی از نگرانیهای جدی من این بود كه تصور شود این شورا یك شورای امنیتی در فضای مجازی است اما حضور نهادهای امنیتی در این شورا غالب بر مقوله های فرهنگی و تخصصی آن نیست و به این ترتیب این شورا به هیچ وجه امنیتی نخواهد بود.

وی تصمیم گیری برای توسعه اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات ، شبكه ملی اطلاعات ، تصمیمات مربوط به سرویس های چندرسانه ای(مالتی مدیا) و دیگر پروژه های ملی را از جمله برنامه های این شورا عنوان كرد و گفت: این شورا آمده تا در كنار توجه به تهدیدها، فرصتهای حداكثری را در حوزه فناوری اطلاعات در اختیار مردم قرار دهد.

** دبیر شورا به پیشنهاد رئیس جمهور انتخاب می شود

عضو حقیقی شورایعالی فضای مجازی با اشاره به اینكه مركز ملی فضای مجازی باید در ذیل این شورا تشكیل شود، تاكید كرد كه دبیر شورا و رئیس این مركز به پیشنهاد رئیس جمهور كه رئیس شورایعالی فضای مجازی است و تایید مقام معظم رهبری انتخاب خواهد شد.

شهریاری پیش بینی كرد كه با توجه به اهمیت این مقوله، اقدامات و مطالعاتی كه باید در این عرصه صورت گیرد، تشكیل این مركز و تعیین وظایف و برنامه های آن بیش از 1.5 سال زمان ببرد.

وی خاطرنشان كرد: بزودی پیوست تشكیل شورایعالی فضای مجازی و وظایف مدنظر در آن از سوی دفتر مقام معظم رهبری اعلام خواهد شد و در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

** اعتبارات مالی این شورا در اختیار رئیس جمهور است

شهریاری گفت: اعتبارات ملی شورایعالی فضای مجازی طبق قانون در اختیار رئیس جمهور است كه از جمله وظایف آن نیز ایجاد مركز، چارچوب(چارت) تشكیلاتی و تعیین بودجه خواهد بود.

وی افزود: البته در این راستا بودجه شوراهای موجود فناوری اطلاعات می تواند در اختیار این شورا قرار گیرد.

** جایگزینی و محدودسازی سرویس های خارجی

عضو شورایعالی فضای مجازی با اشاره به تاسیس این شورا و ساماندهی سرویس های فناوری اطلاعات و ارتباطات ، از جمله گام های مدنظر این شورا را جایگزینی سرویس ها و اطلاعات خارجی در فضای مجازی عنوان كرد و گفت: گام دوم در این عرصه محدودسازی سرویس ها و كنترل سرویس های خارجی بعد از جایگزینی است تا كاربران رغبت بیشتری به استفاده از خدمات داخلی داشته باشند.

شهریاری با اشاره به راه اندازی پست الكترونیكی ملی (ایمیل ملی ) در این زمینه تاكید كرد و گفت: با راه اندازی این ایمیل و بكارگیری فناوریهای روز و قابل استفاده برای كاربران می توان آن را جایگزین ایمیل های موجود خارجی كرد.

وی گام سوم در این زمینه را بومی سازی سرویس های موجود پس از محدودسازی برشمرد و در مورد گام پنجم نیز گفت: نوآوری و ابداع سرویس های جدید گام نهایی در این بخش است تا دیگر نیاز به سرویس های خارجی احساس نشود.

** ساماندهی فناوری اطلاعات و ارتباطات ظرف 5 سال

شهریاری با بیان اینكه با تشكیل این شورا پیش بینی می شود ظرف 5 سال آینده ساماندهی كاملی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تمامی مقوله های فرصت و تهدید و نوآوری به وجود آید، تصریح كرد كه حتی می توان دراین شورا به مقوله انرژی هسته ای نیز نگاهی پررنگ داشت.

اقتصام ** 1579 **1561





:: برچسب‌ها: رقص ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: