افغانستان:‌امانات مردم در شعبه بانک تعطیل شده ایرانی درکابل محفوظ است
نوشته شده توسط : abbuse

آقای هده وال گفت که امانات مردم در بانکهای خصوصی محفوظ است

بانک مرکزی افغانستان در پاسخ به نگرانیها از لغو مجوز فعالیت شعبه مرکزی بانک آرین در ایران، اعلام کرده که سپرده‌های مردم در شعبه کابل این بانک، محفوظ است.

یک عضو شورای پول و اعتبار در ایران روز دوشنبه، ۲۲ حوت/اسفند اعلام کرد که مجوز فعالیت این بانک الکترونیکی در ایران لغو شده است.

این بانک مجازی ایران یک شعبه در کابل دارد و انتشار خبر لغو مجوز فعالیت شعبه مرکزی آن در ایران، سبب بروز نگرانی هایی در میان افغانهایی شد که در این بانک سپرده های مالی دارند.

پیش از این احتمال تعطیل شدن شعبه کابل بانک "استاندارد چارترد" بریتانیایی نیز منتشر شده است. کسانی که دراین بانک حساب دارند نیز ابراز نگرانی کرده اند.

اما روز سه شنبه ‌خان افضل هده‌وال، معاون بانک مرکزی افغانستان این نگرانی ها را "بی مورد" خواند و گفت که بر اساس نظام بیمه بانکی افغانستان، همه سپرده ها در این بانک محفوظ است.

او گفت: "ما نظامی را به نام بیمه سپرده های مردم ایجاد کرده ایم و تا اندازه ای اگر بانک با مشکلات مواجه می شود، ما می توانیم آن را پوشش دهیم".

او همچنین تاکید کرد: "ما نظارت کننده تمام نظام مالی افغانستان هستیم. امانات مردم صد درصد مصون هستند و به یک بانک دیگر منتقل می شوند."

برخی از کارشناسان مالی و امور بانکی در افغانستان نسبت به توانایی دولت در مورد اجرای مقررات نظام بیمه بانکی ابراز تردید کرده اند.

حمید الله فاروقی استاد دانشگاه و عضو پیشین کابینه افغانستان گفت: "با تاسف تجربه نشان داده است که بانک مرکزی ما آن توانایی های فنی لازم را ندارد که عملکردهایی را که در واقع تخلف از اصول بانکی است، از قبل تشخیص دهد."

او افزود: "تجربه کابل بانک و تعدادی از بانکهای دیگر را شما در این اواخر شنیدید و متاسفانه دست تعدادی از مجرمینی که در روند بانکداری افغانستان شامل هستند، بالاتر از قانون بوده است."

تشابه اسمی؟

لازم به یاد آوری است که بانک آرین که اخیرا مجوز آن از سوی بانک مرکزی ایران لغو شد، به تازگی تاسیس شده بود و هنوز کارش را رسما شروع نکرده بود. این بانک که یک یک بانک الکترونیکی بود قرار بود هیچ شعبه ای نداشته باشد. بانک مرکزی ایران مجوز این بانک را در ماه حوت/اسفد سال گذشته صادر کرده بود.

اما "آرین بانک" که معاون بانک مرکزی افغانستان از آن سخن می گوید و در کابل و هرات شعبه دارد، ظاهرا غیر از "بانک آرین" است.

"آرین بانک" هفت سال پیش با سرمایه مشترک ده میلیون دلاری بانکهای صادرات و ملی ایران، به عنوان یک بانک خصوصی در افغانستان تاسیس شد. هم اکنون بانک صادرات ایران در ویب سایت رسمی خود، نوشته است که مالکیت "آرین بانک افغانستان" را در اختیار دارد.

بانک صادرات یکی از بزرگترین بانکهای ایران است که گسترده ترین شبکه شعب بانکی را در سراسر این کشور دارد.

از ده سال پیش و با روی کار آمدن نظام سیاسی جدید در افغانستان، بانکهای خصوصی داخلی و خارجی در این کشور فعال شدند. در حال حاضر پنج بانک خارجی و ۹ بانک خصوصی داخلی در افغانستان فعال هستند.

همچنین سه بانک دولتی نیز مشغول ارائه خدمات بانکی هستند.

این بانکها در ده سال گذشته توانسته اند اعتماد و توجه شمار زیادی از مردم را به خود جلب کنند و آنها پولهای خود را از کیسه های شخصی شان درآورده و در اختیار این بانکها گذاشته اند.





:: برچسب‌ها: ژاپن , دختر ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: