شمار كتب تالیفی در سال 90 بیش از ترجمه بوده است
نوشته شده توسط : abbuse

'علی شجاعی صائین' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، مهمترین اقدام این موسسه در سال 90 و در حوزه فرهنگ را تكمیل بانك اطلاعات كتاب عنوان كرد و افزود: هر اثری كه از اداره كتاب مجوز بگیرد، نسخه ای از آن دریافت و اطلاعات كتابشناسی آن در بانك ketab.ir ثبت می شود. این اقدام نه تنها فرصتی برای آشنایی مخاطبان با تازه های كتاب است، بلكه می توان آمار حوزه نشر را به آسانی استخراج كرد.

این مقام مسوول در موسسه خانه كتاب ادامه داد: این آمار به مدیران و سیاستگذاران عرصه فرهنگ كمك می كند تا از وضعیت كمی و كیفی تولید كتاب، شمارگان، قیمت، تعداد ناشران، تعداد كتب تالیفی و ترجمه ای، چاپ اولی و تجدید چاپی آگاه شوند تا بتوانند تصمیمات درستی اتخاذ كنند.

شجاعی صائین به انتشار 9 مجله این موسسه در حوزه دین، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، علوم و فنون، فلسفه، هنر، كودك و نوجوان و علوم اجتماعی اشاره كرد و توضیح داد: این مجلات علاوه بر اطلاع رسانی در حوزه تخصصی، آثار برجسته در این حوزه را مورد بررسی و نقد قرار می دهند.

مدیر عامل موسسه خانه كتاب یادآورشد: این مجلات و همچنین كتاب هفته، از جایگاه خوبی در میان مخاطبان برخوردار هستند و بطور میانگین 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش فروش داشته اند.

این مقام مسوول در موسسه خانه كتاب، به برپایی رویدادهای از جمله جایزه كتاب فصل، كتاب سال، جلال آل احمد و گام اول اشاره كرد و افزود: آخرین مراسم كتاب فصل نیز 20 اسفند ماه در شیراز برگزار و پرونده جایزه ها با برگزاری آن تا پایان سال بسته خواهد شد.

شجاعی صائین، برپایی جشنواره كتاب خلیج فارس را از برنامه های موسسه خانه كتاب عنوان كرد و گفت: این جایزه به بررسی كتاب های منتشره در این حوزه از ابتدای انقلاب تا سال 88 پرداخته كه در شهر بندرعباس داوری آثار صورت گرفت.

وی با بیان اینكه جایزه كتاب خلیج فارس به صورت دو سالانه و در سال 92 برگزار خواهد شد، افزود: احتمال دارد یكی از استان های جنوبی كشور میزبان بعدی این جایزه باشد.

شجاعی صائین، برپایی هشتمین جشنواره نقد كتاب را یكی دیگر از فعالیت های این موسسه در سال 90 عنوان كرد و گفت: این برنامه مقالات مرتبط با نقد كتاب را مورد بررسی و داوری قرار داد.

مدیرعامل موسسه خانه كتاب تقدیر از خادمان علمی و فنی نشر، تجلیل از دست اندركاران مرتبط با كتاب در رسانه ملی، یرپایی نمایشگاه كتاب تهران و برپایی نشست های تخصصی در سراهای اهل قلم نمایشگاه، برپایی هفته كتاب را از فعالیت هایی برشمرد كه موسسه خانه كتاب در زمینه برگزاری آنها مشاركت داشته یا بسترهای لازم این رویدادها را فراهم كرده است.

شجاعی صائین، صدور كارت الكترونیكی كتاب، معرفی نویسندگان به صندوق حمایت از روزنامه نگاران، هنرمندان و نویسندگان، رونمایی و نقد كتاب در نشست های سرای اهل قلم، صدور شابك كتاب و حضور در اجلاس سالیانه شابك برای ناشران -به عنوان نماینده انحصاری سازمان جهانی شابك در ایران- را از دیگر فعالیت های این موسسه برشمرد.

** انتشار 65 هزار كتاب در سال 90

مدیر عامل موسسه خانه كتاب به آمار كتب منتشره در سال 90 اشاره كرد و افزود: 65 هزار عنوان كتاب در سال گذشته منتشر شد كه 50 درصد آن چاپ اولی و بقیه تجدید چاپی بودند. پیش بینی ما تا پایان امسال افزایش این میزان است.

شجاعی صائین درزمینه افزایش یا كاهش شمارگان كتاب در سال 90 گفت: میانگین شمارگان

كتاب در كشور حدود سه هزار است كه نسبت به سال قبل حدود دو درصد افزایش داشته است.

وی در مورد میزان آثار تالیفی نسبت به ترجمه گفت: در حوزه تالیف تا 15 اسفند سال 90، 51 هزار و 256 كتاب و در حوزه ترجمه نیز 13 هزار و 446 اثر منتشر شده است كه این امر نشان از رشد آثار تالیفی نسبت به ترجمه در شاخه های مختلف دارد.

مدیرعامل موسسه خانه كتاب همچنین به انتشار مجموعه چند جلدی 'ایرانیان و قرآن كریم 'اشاره كرد و گفت:حدود 25 جلد از این مجموعه كه مرتبط با كارهای تفسیری ایرانیان در زمینه قرآن است مورد بررسی قرار گرفته و این موسسه آن را منتشر كرده و انتشار آثاری نیز در دستور كار قرار دارد.

این مقام مسوول در موسسه خانه كتاب گفت: امیدوارم برپایی برنامه های مرتبط با كتاب و كتابخوانی سبب ترویج فرهنگ مطالعه در كشور شود.

فراهنگ ** 1630 ** 1071





:: برچسب‌ها: آیفون , رقص , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: