کوفی عنان امروز با بشار اسد مذاکره می‌کند
نوشته شده توسط : abbuse

مخالفان دولت سوریه از ادامه تظاهرات ضددولتی در شهرهای مختلف این کشور خبر داده‌اند

در دور جدیدی از اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه، کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه، روز شنبه، ۱۰ مارس (۲۰ اسفند)، با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور مذاکره می‌کند.

براساس اعلام بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، کوفی عنان خواهان برقراری آتش‌بس فوری بین ارتش و مخالفان دولت خواهد شد.

گفته شده است که آقای عنان به دنبال فراهم کردن امکان امداد و کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده سوریه هم خواهد بود.

مخالفان دولت سوریه گفته‌اند که نیروهای دولتی روز جمعه، ۹ مارس (۱۹ اسفند)، ۷۷ نفر را در مناطق مختلف سوریه کشته‌اند.

پیش از این، ولری آموس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه، اعلام کرده بود که در امداد و کمک‌رسانی به مناطقی از سوریه که بیشترین آسیب را دیده‌اند، "پیشرفت محدودی" حاصل شده است، ولی همچنان کمک‌های بیشتری مورد نیاز است.

خانم آموس گفت که خواهان دسترسی کامل به مناطق آسیب‌دیده شده است، ولی دولت سوریه گفته است که برای فراهم کردن چنین امکانی، زمان بیشتری لازم دارد.

درخواست مخالفان دولت برای اصلاحات در سوریه که نزدیک به یک سال پیش با برگزاری تظاهرات اعتراضی در شهرهایی از این کشور مطرح شد، در شرایط کنونی به خشونت شدید منجر شده است و گفته می‌شود که خطر جنگ داخلی، سوریه را تهدید می‌کند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز خشونت‌ها در سوریه بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اعلام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، قرار است کوفی عنان صبح روز شنبه، ۱۰ مارس (۲۰ اسفند)، با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار کند.

آقای بان گفت که با کوفی عنان و نبیل عربی، دبیرکل اتحادیه عرب، مکالمه تلفنی مشترکی داشته است: "هر سه نفر نگرانی‌ها، اولویت‌ها و رویکردهای مشابهی داریم."

او اضافه کرد: "اولویت ما این است که قبل از هر چیز، هر گونه خشونتی چه از طرف نیروهای دولتی و چه از طرف مخالفان، متوقف شود."

آقای بان گفت: "شدیدا از کوفی عنان خواستم تا از برقراری آتش‌بس فوری اطمینان حاصل کند."

او گفت: "در صورتی که طرف‌های درگیر به طور همزمان بر سر برقراری آتش‌بس به توافق نرسند، ابتدا باید نیروهای دولتی به حملات خود پایان دهند و بعد مخالفان دولت."

آقای بان گفت که کوفی عنان با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، هم دیدار خواهد کرد و بعد با رهبران مخالفان دولت گفت‌وگو می‌کند.

کوفی عنان تا روز یکشنبه، ۱۱ مارس (۲۱ اسفند)، در سوریه خواهد بود.

سازمان ملل متحد خواهان "مذاکره" برای پایان دادن به بحران در سوریه شده است، هرچند مخالفان دولت هر گونه گفت‌وگو با بشار اسد را رد کرده‌اند.

مخالفان دولت سوریه می‌گویند که سفر آقای عنان توجهات را از اقدامات نیروهای نظامی منحرف می‌کند و باعث می‌شود ارتش سوریه از این فرصت برای دست زدن به حمله‌های جدید در مناطق شمالی این کشور استفاده کند.

آقای بان همچنین دوباره درخواست ولری آموس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه را برای فراهم شدن امکان دسترسی به مناطق آسیب‌دیده سوریه، مطرح کرد.

او گفت که آنچه خانم آموس در منطقه باباعمرو در شهر حمص شاهد بود، نشانگر "وضعیتی بحرانی و به شدت نگران‌کننده از نظر حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه" است.

روز جمعه، خانم آموس گفت که دولت سوریه اعلام کرده است که اولین ارزیابی‌های بشردوستانه در یک هفته آینده امکان‌پذیر خواهد بود و گروهی از طرف سازمان ملل متحد در دمشق، آماده است تا کار خود را آغاز کند.

ولری آموس به بی‌بی‌سی گفت: "آنها موافقت کرده‌اند ارزیابی اولیه محدودی انجام شود تا دریابیم افراد در کجا هستند و به چه چیزهایی نیاز دارند، هرچند من انتظار دارم دسترسی وسیع‌تر و جامع‌تری به ما داده شود."

خانم آموس همچنین از اردوگاه‌هایی که در مرز ترکیه و سوریه ایجاد شده‌اند، دیدار کرد. حدود ۱۱ هزار نفر از مردم سوریه در این اردوگاه‌ها پناه گرفته‌اند.

ادامه خشونت‌ها

در عین حال، گزارش شده است که روز جمعه، ۹ مارس، ده‌ها هزار نفر دوباره در شهرهای مختلف سوریه تظاهرات کرده‌اند.

مخالفان دولت گفته‌اند که تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای درعا، لاذقیه، حمص، حماة، دیرالزور و حلب برگزار شده است.

کمیته هماهنگی محلی که از گروه‌های مخالف دولت سوریه است، اعلام کرده که روز جمعه، ۹ مارس، در شهرهای مختلف سوریه ۷۷ نفر کشته شده‌اند که از این تعداد، ۲۶ نفر در حمص، ۲۸ نفر در حلب، ۶ نفر در درعا، ۴ نفر در حماة، ۹ نفر در مناطق مختلف دمشق، دو نفر در لاذقیه و یک نفر در هریک از شهرهای حلب و بوکمال جان خود را از دست داده‌اند.





:: برچسب‌ها: ظروف چینی , عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: