'اقتصاد كشتن' ، چگونه غرب به جنگ و فقر در جهان دامن می زند؟
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش خبرنگار ایرنا، كتاب جدید آقای 'مهتا' تحلیلی است بر قدرت نخبگان غربی كه زیر لوای 'جهانی شدن' باعث به وجود آمدن دور باطل خشونت در جهان شده اند. به عقیده نویسنده با وجود اینكه پدیده 'جهانی شدن'، ملت ها را به هم نزدیكتر كرده ولی باعث از بین رفتن خشونت و جنگ طلبی نشده است.

كتاب 'اقتصاد كشتن'، نشان می دهد كه چگونه تلاش های صلح آمیز برای پیشرفت ملل همواره توسط قدرت های غربی بلوكه می شود.

'ویجی مهتا' این دیدگاه خود را به همراه چند نمونه مشخص بیان می كند. به عنوان مثال از تلاش آمریكا برای جلوگیری از معرفی چین به عنوان یك نمونه موفق در بحران اقتصادی سال 2008 می گوید. همچنین نشان می دهد چگونه اروپا و آمریكا با حمایت شان از دیكتاتورهای منطقه ای از برخورداری كشورها از صنعت پیشرفته و توسعه پایدار جلوگیری كرده اند كه خود این سیاست باعث گسترش تروریسم و افراط گرایی شده است.

مراسم رونمایی و معرفی این كتاب شب گذشته در هتل هیلتون لندن و با حضور جمعی از پژوهشگران، شخصیت های فرهنگی و اصحاب رسانه برگزار شد.

علاوه بر 'ویجی مهتا'، لرد 'فرانك جوود'، 'راجر ون زوآننبرگ'، 'جان هیلاری'، 'جیمز بریزر' و 'ریتا پاین' در این مراسم سخنرانی كردند.

در ابتدای جلسه خانم ریتا پاین ریس اتحادیه خبرنگاران مشترك المنافع و سردبیران سابق 'بی بی سی' ضمن تشكر از حضار به معرفی 'ویجی مهتا' و آثار و فعالیت های وی پرداخت.

آقای مهتا عضو سازمان غیردولتی 'اتحاد برای صلح'، رییس 'مركز مهتا بری صلح' و از بنیانگذاران 'انجمن خیریه خوشبختی' است. او علاوه بر نویسندگی یك فعال حقوق بشری است كه تاكنون كتابهایی چون 'كد انجمن خوشبختی برای آینده ای پایدار'، 'سلاح دیگر نه' و 'سازمان ملل و آینده آن در قرن بیست و یكم' از وی منتشر شده است.

خانم پاین گفت: پیشنهادهایی كه در كتاب جدید آقای مهتا برای حل مشكلات جهان امروز مطرح شده بسیار مفید است و ارزش آن را دارد كه مورد توجه قرار بگیرد.

سپس نویسنده كتاب توضیحاتی را درباره 'اقتصاد كشتن' و سیاست های قدرت های بزرگ كه به اعتقاد وی باعث ناامنی و بی ثباتی در جهان شده است، ارائه كرد.

وی در این كتاب از ایالات متحده آمریكا به عنوان 'هیولا'یی نام برده كه سرمست اسلحه و نظامی گری است.

آقای مهتا گفت: جمعیت آمریكا كمی بیش از چهار درصد كل جمعیت جهان است ولی به اندازه تمام جهان بودجه نظامی دارد، بودجه ای كه تقریبا هفت برابر بودجه چین می باشد. این اعداد به تنهایی نشانه علاقه مندی افراطی و غیر طبیعی آمریكا به نظامی گری است.

وی اضافه كرد: بزرگترین مجتمع های صنعتی در آمریكا مربوط به تولیدات نظامی است. این كشور حتی به دشمنان خود اسلحه می فروشد. آمریكا با حمایت نظامی و فروش سلاح به كشورهای دیكتاتور و رژیم های دست نشانده خود، به منابع طبیعی و معدنی آن كشورها سلطه می یابد.

وی اظهارداشت: این رفتار آمریكا حتی باعث تقویت تروریسم شده است به طوری كه بسیاری از مردم به خاطر تنفر از آمریكا جذب گروه های تروریستی مثل القاعده می شوند.

این كتاب همچنین اشاراتی به اقتصاد جنگ دارد و آثار مخرب آن را از تغیرات جوی گرفته تا زوال اقتصادی خود آمریكا، بررسی می كند.

این عضو ارشد سازمان 'اتحاد برای صلح' گفت: ما در این كتاب می پرسیم كه با این هیولا چه می شود كرد؟ چگونه می توانیم این هیولا را كنترل كنیم تا دست از نظامی گری بردارد و مثلا به كشوری مثل ایران حمله نكند؟ جوابی كه به این سوالات می توان داد این است كه ما به جای اقتصاد جنگ باید اقتصاد صلح را ترویج كنیم، اقتصادی كه مبنایش احترام متقابل برای بهبود زندگی همگان است.

وی افزود: كشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت باید تمركزشان را روی دموكراسی، صلح و خلع سلاح بگذارند. كشورهای در حال توسعه همچنین نیازمند رهبرانی هستند كه به منافع ملی كشورشان فكر كنند و نه به منافع شخصی خودشان. ما باید همه تلاش مان را برای تبلیغ یك جهان عاری از سلاح و نظامی گری به كار بگیریم و در یك جمله 'نه به سلاح، آری به صلح' پیام اصلی ما می باشد.

لرد 'فرانك جوود' عضو مجلس اعیان و وزیر سابق توسعه بین الملل انگلیس نیز طی سخنانی از انتشار كتاب 'اقتصاد كشتن' ابراز خوشحالی كرد و وجود آن را یك ضرورت دانست.

'لرد جوود' گفت: ما در حال حاضر در خطرناك ترین زمان زندگی می كنیم. چون مسابقه تسلیحاتی در خاور میانه در اوج خود قرار دارد و مشكلات دو جنگ افغانستان و عراق نیز هنوز حل نشده است.

وی افزود: ظاهرا انسانها هیچ وقت یاد نمی گیرند كه جنگ مشكلات را حل نمی كند. ضرر های ناشی از جنگ، مخصوصا در مورد جان باختن انسانها غیرقابل جبران و تاسف بار است.

وی ادامه داد: من در دوران وزارتم هنگامی كه از یك نمایشگاه نظامی بازدید می كردم از خودم پرسیدم 'واقعا اگر تمام بودجه ای كه صرف این تسیلحات نظامی شده، صرف زیر ساخت های اقتصادی می شد چقدر شرایط بهتر می بود؟'

لرد فرانك جوود در پایان تاكید كرد: ما باید به سمت فرهنگی حركت كنیم كه به دولت ها بگوییم سلاح خطرناك است و به تنهایی كمكی به برقراری امنیت نمی كند. دولت ها نباید به خاطر منافع اقتصادی به تجارت اسلحه ادامه دهند.

'راجر ون زوآننبرگ'، رییس انتشارات 'پلوتو پرس'، ناشر این كتاب، سخنران بعدی جلسه بود. او در ابتدا به شوخی گفت من فقط اینجا آمده ام كه كتاب را تبلیغ بكنم. من به همگان توصیه می كنم كه اگر یك نسخه برای خود خریده اید یك نسخه هم برای دوست خود بخرید.

او ادامه داد: دو نكته ضروری را لازم می بینم كه در مورد اهمیت این كتاب بیان كنم؛ اول اینكه ما در شرایط سختی از تاریخ قرار داریم. همه در دوران بد اقتصادی به سر می بریم و بویژه غرب از لحاظ اقتصادی در حال تزلزل است. در این شرایط باید پیام صلح و صلح طلبی را به گوش همگان برسانیم. نكته دوم در زمینه آماری است كه در این كتاب در مورد ارتباط بین صنعت نظامی و اقتصاد وجود دارد. این كتاب به ما می گوید كه چگونه ما بالغ بر سه دهه به تولید انبوه سلاح روی آورده ایم و با این كار خود صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته ایم.

'جان هیلاری' مدیر اجرایی سازمان خیریه و ضدجنگ 'جنگ برای خواستن (War On Want)' دیگر سخنران این جلسه بود كه تصریح كرد: مطالب این كتاب دقیقا همان مسایلی است كه سازمان های ضدجنگ و صلح طلب از جمله سازمان ما آنها را دنبال می كند.

وی ادامه داد: آنچه به نظر من مهم است دیدگاه نظامی گرایانه ای است كه قدرت های بزرگ به رغم بحران حاكم بر جهان سرمایه داری آن را تعقیب می كنند. به نظر من این كتاب الگوی جایگزین بسیار مناسبی در این زمینه ارائه می دهد.

جان هیلاری اظهارداشت: ایالات متحده آمریكا بسیار خودخواهانه هر آنچه را كه باعث شود كنترل و احاطه آن كشور بر منابع كشورهای دیگر كم شود، اقدامی علیه منافع ملی خود به حساب می آورد. به همین دلیل به هیچ عنوان نمی شود به ناتو اعتماد كرد، زیرا عملكرد آنها در راستای منافع امپریالیستی آمریكا است.

مدیر اجرایی سازمان خیریه 'جنگ برای خواستن' گفت: شما تصورش را بكنید، غرب به عنوان حمایت از هند به آن كشور اسلحه می فروشد، بعد با ادعای مشابهی به پاكستان به عنوان رقیب هند، اسلحه می فروشد. اگر دقت كنیم می بینیم كه این دو كشور به خاطر بی اعتمادی و نگرانی از یكدیگر، اقدام به خرید اسلحه و انباشت آن می كنند.

'این حركت غرب هیچ توجیهی به غیر از كسب سود اقتصادی و دامن زدن به بحران ندارد. من به جرات می توانم بگویم اقتصاد ما برای حفظ معیارهای خود، خودخواهانه منابع كشورهای دیگر را چپاول می كند. امروزه خطر جنگ با ایران به بالاترین درجه خود رسیده و ما باید با آن مقابله كنیم'.

آخرین سخنران جلسه 'جیمز بریزر' خبرنگار و محقق كتاب 'اقتصاد كشتن' بود. او در ابتدا گفت: تحقیق برای این كتاب همانند یك كابوس بود، چون سال 2011 سال بسیار پر حادثه ای بود. از یك طرف بهار عربی را داشتیم كه معلوم نبود چه كسی در قدرت است و از طرف دیگر با مشكلات اقتصاد جهانی رو به رو بودیم.

'یك روز قدرت در دست حكومت بود و روز دیگر در دست مخالفان. من هم با مشكلات سیاسی باید دست و پنجه نرم می كردم و هم با مشكلات اقتصادی. با این وجود از نتیجه كار راضی هستم و فكر می كنم كار منحصر به فردی انجام شده است.'

در پایان مراسم رونمایی از كتاب 'اقتصاد كشتن؛ چگونه غرب به جنگ و فقر در جهان در حال توسعه دامن می زند؟'، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و سخنرانان به سوالات حضار پاسخ دادند.

'جان هیلاری' در پاسخ به این سوال كه آیا راهكارهای ارائه شده در این كتاب عملی است؟، گفت: این كتاب به زیبایی آگاهی را به سمت دخالت آمریكا و اروپا در مورد جنگ سوق می دهد. تقریبا جنگی نیست كه ما غربی ها در آن دخالت نداشته باشیم.

وی افزود: وقتی آمریكا می گوید نیروهاش را از كشوری خارج می كند خیلی آن را جدی نگیرید. به نظر من این كتاب باید به دست روزنامه نگاران و سیاستمداران برسد.

ویجی مهتا هم در تایید حرفهای جان هیلاری اضافه كرد: بسیار خوب می شود اگر این كتاب به دست شهروندان غربی هم برسد تا آنها متوجه شوند با وجود جنگ چه بلایی بر سر اقتصادشان می آید.

یكی از حضار از نویسنده كتاب پرسید: 'شما كه ظاهرا آینده را از آن سازمان ملل می دانید، چه جوابی به آنهایی دارید كه مشروعیت خود سازمان ملل را زیر سوال برده اند و آن را به نوعی سمبل بعد از مرگ امپراتوری انگلیس می دانند؟

آقای مهتا در پاسخ گفت: این موضوع كه سازمان ملل ضعف های متعددی دارد، كاملا درست است. به عنوان مثال بودجه سالیانه سازمان ملل تقریبا معادل بودجه شهر لندن است و دو كشور اصلی تامین كننده این بودجه نیز آمریكا و ژاپن هستند كه خود این مساله باعث شده حرف آنها در تصمیمات سازمان ملل تاثیر بیشتری داشته باشد. یكی دیگر از نقاط ضعف موجود، تعداد كم اعضای دائم شورای امنیت است، مثلا جای كشور هایی نظیر چین، هند و برزیل در این شورا خالی است. ما قطعا اصلاحاتی در سازمان ملل نیاز داریم ولی با این وجود من معتقدم سازمان ملل باید نهادی باشد كه كشورها روی آن سرمایه گذاری كنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد امید و آرزوهایش در رابطه با این كتاب، اظهارداشت: ما فقط و فقط باید از راه دیپلماسی و گفت و گو مشكلات مان را حل كنیم و راه حل نظامی را از دستور كارمان خارج كنیم. ما نیازمند تغییر اقتصاد جنگ به اقتصاد صلح هستیم تا كشورها با هم رابطه سازنده داشته باشند. امیدوارم این كتاب دریچه ای باشد به تغییر در راستای این نگاه.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: باند , سبز , واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: