جهان در هفت روز پیش رو
نوشته شده توسط : abbuse

دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی علاوه بر انتشار روز شمار تاریخ معاصر ایران، گزارشی را با عنوان 'جهان در هفت روز پیش رو' با هدف ارایه گزیده ای از اهم رویدادهای مهم جهانی منتشر می سازد. گزارش حاضر بیست و هشتمین شماره از این مجموعه است.

علاقمندان می توانند گزارشهای مشابه را در روزهای جمعه هر هفته بر صفحه پژوهش وبسایت ایرنا، پیگیری كنند.

**دهم مارس

- جنگ'استن كرك'در محلی به همین نام در هلند، میان نیروهای متحد انگلیس و هلند با نیروهای فرانسوی روی داد. شاهزاده 'گیوم دورانژ'فرماندهی در سپاه هلند و مارشال'دولوكزانبورگ' فرماندهی در سپاه فرانسه را در این جنگ بر عهده داشتند. این جنگ با پیروزی فرانسوی ها به پایان رسید.(1692)

- سپاهیان ایتالیایی در نبرد'آدوا' كه در ناحیه ای به همین نام اتفاق افتاد از سپاهیان حبشی شكست خوردند. حمله ایتالیا به حبشه(اتیوپی كنونی) برای تصرف این سرزمین و برقراری ارتباط میان دو مستعمره دیگر ایتالیا در شمال شرقی آفریقا(اریتره و سومالی) بود.(1896)

- صدها بمب افكن آمریكایی در جریان جنگ جهانی دوم، 'توكیو' را به شدت بمباران و هزاران تن از غیر نظامیان ژاپنی را كشتند. (1945)

- 'باتیستا' با انجام یك كودتای'نظامی، دوران حكومت دیكتاتوری خود را در این سرزمین آغاز كرد. این دوران، همراه با مبارزات گروه‏ها و احزاب گوناگون انقلابی و حمایت‏های مالی و نظامی آمریكا از رژیم حاكم بر كوبا بود كه بعدها با اوج‏گیری مبارزات چریكی در كوبا، باتیستا مجبور به خروج از كشور شد و قدرت را به مردم سپرد. (1952)

- 'كنستانتین چرنینكو'رهبر اتحاد جماهیر شوروی در سن 74 سالگی، پس از 13 ماه زمامداری درگذشت.(1985)

**یازدهم مارس

- جنگ میان اتریش و جمهوری فرانسه به دلیل برگزاری كنگره 'راشتات' كه در آن فرانسه امرای آلمانی را به نفع فرانسه و علیه اتریش متحد كرده بود، مجددا آغاز و معاهده صلح تاریخی'كامپوفورمیو'كه در جنگ قبلی میان دو كشور منعقد شده بود از درجه اعتبار ساقط شد.(1799)

- 'میخائیل گورباچف'پس از مرگ'كنستانتین چرنینكو'به عنوان رهبر جدید اتحاد جماهیر شوروی انتخاب شد.(1985)

**دوازدهم مارس

- معاهده تاریخی'قسطنطنیه'دراسلامبول(پایتخت عثمانی)، میان فرانسه،انگلیس و امپراتوری عثمانی به دلیل احساس خطر دولت های اروپایی از حملات ارتش روسیه و اشغال بلغارستان و رومانی توسط این كشور،منعقد شد. بر اساس این معاهده سه كشور امضاء كننده، اشغال دو منطقه یادشده را توسط روسیه به رسمیت نشناختند.(1854)

- 'سون یات سن' قهرمان ملی چین و اولین رییس جمهوری این كشور در سن 59 سالگی درگذشت. وی پس از حمله ژاپن به چین در سال 1894 و عقب نشینی نیروهای چین در جبهه‏های جنگ، زمینه فعالیت‏های سیاسی علیه نظام پادشاهی منچو در چین را آغاز و سرانجام در جریان قیام سراسری و عمومی، حكومت خاندان منچو را پس از 267 سال امپراتوری سرنگون كرد و با اعلام حكومت جمهوری در چین، به عنوان اولین رییس جمهور، قدرت را در دست گرفت.(1925)

- نهضت عظیم نافرمانی در هند به دستور'مهاتما گاندی'رهبر معنوی این كشور، با حضور و شركت انبوه میهن‏پرستان و آزادی‏خواهان، به منظور مقابله با تصمیمات جدید دولت استعماری انگلیس در مورد افزایش مالیات نمك آغاز شد. او با این اقدام توانست سمبلی برای مبارزه منفی علیه انگلیس باشد و سبب عقب‏نشینی این كشور شود.(1930)

- نیروهای آلمان نازی به رهبری'هیتلر'، با تقویت یكی از احزاب طرفدار خود، اتریش را اشغال كردند و با استقبال مردم این شهر به دلیل اتریشی الاصل بودن هیتلر مواجه شدند.در نتیجه اتریش به آلمان پیوست و زمینه تجاوز آلمان به چكسلواكی و سپس لهستان ایجاد و جرقه آتش جنگ جهانی دوم شعله ور شد.(1938)

- 'هری ترومن'سی و سومین رییس جمهوری آمریكا برای ایجاد سدی در برابر نفوذ كمونیست در جهان، دكترین موسوم به 'طرح دربرگیری'را ارائه كرد كه بر اساس این طرح، ایالات متحده باید به حمایت ملت‏هایي بپردازد كه تحت انقیاد اقلیت‏های مسلح و فشارهای خارجی هستند و قصور در این امر سبب تهدید صلح جهانی،آسایش و رفاه ملت آمریكا خواهد بود.(1947)

- با استعفای' احمد سوكارنو'از مقام ریاست جمهوری،حكومت دیكتاتوری ژنرال'سوهارتو'در اندونزی آغاز شد. سوهارتو در زمان حكومت'سوكارنو'به قدرت نزدیك و درصدد قبضه كردن آن برآمد.از این رو،ارتش اندونزی به بهانه خنثی كردن توطئه كودتا از طرف حزب كمونیست، دست به كودتا زد و سوهارتو با ضد كودتایی قدرت را در دست گرفت اما نظامیان، سوكارنو را در مقام خود ابقا كردند ولی وی به دلیل تشریفاتی بودن این سمت و نداشتن قدرت،از مقام خود استعفا داد و حكومت دیكتاتوری سوهارتو آغاز شد.(1966)

- روز ملی و استقلال'موریس'(جزیره ای واقع در جنوب شرقی آفریقا و اقیانوس هند) از استعمار انگلیس اعلام شد.(1968)

- 'زوران جین جیچ'نخست وزیر 50 ساله هوادار غرب در كشور جمهوری صربستان (در مركز جنوب خاوری اروپا) در پایتخت این كشور (شهر بلگراد) به هنگام خروج از ساختمان دولتی محل كار خود، هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.(2003)

**سیزدهم مارس

- اولین جنگ مذهبی بین پروتستان ها و كاتولیك های فرانسه با صدور فرمان تاریخی'آم بواز' توسط 'كاترین دومدیسی'ملكه فرانسه و مادر'شارل نهم'پادشاه كه امتیازاتی برای پروتستان ها در نظر گرفته بود، پایان یافت. این جنگ كه با حمله پروتستان ها آغاز شده بود، با پیروزی نسبی آنها پایان یافت.(1563)

- 'كامبوج'(در منطقه آسیای جنوب شرقی) با پذیرش تحت الحمایگی فرانسه از لحاظ سیاسی و اقتصادی تابع آن كشور شد. دوران تسلط فرانسه بر كامبوج تا استقلال این سرزمین در سال 1949 ادامه داشت.(1863)

- سلطنت تزار'الكساندر سوم' امپراتور روسیه در قرن نوزدهم آغاز شد. وی پس از قتل پدرش'الكساندر دوم' توسط آزادی خواهان، به قدرت رسید وعده زیادی از آنان را قتل عام كرد.(1881)

- در ادامه زمینه‏سازی صهیونیست ها برای تشكیل رژیم صهیونیستی وبه منظور ایجاد جو رعب و وحشت در سرزمین فلسطین، صهیونیست‏های مسلح وابسته به گروه تروریستی 'هاگانا' به دهكده فلسطینی حسینیه در ناحیه جلیله شمالی حمله كردند و بسیاری از اهالی این روستا را قتل عام كردند.(1948)

- به رغم مخالفت روسیه، سه كشور عضو سابق پیمان ورشو(لهستان، چك و مجارستان)به عضویت ناتو(پیمان نظامی غرب) پذیرفته شدند.(1999)

**چهاردهم مارس

- 'ناپلئون بناپارت' در جنگ 'بافا' (نام بندری كه امروزه قسمتی از سرزمین های اشغالی است)، برنیروهای عثمانی پیروز شد واین بندر به تصرف فرانسویان درآمد.(1799)

- قرارداد 'ریگا' در شهر ریگا پایتخت لیتوانی(كشوری در شمال شرق اروپا)، بین دولت روسیه و لهستان به امضا رسید. به موجب این قرارداد، دولت روسیه، قسمت هایی از اراضی غربی را كه قبلا از لهستان گرفته بود، به آن كشور بازگرداند.(1921)

- نبرد'دین بین فو' در قالب گروه های چریكی 'ویت مین' با رهبری 'هوشی مینه'، بین انقلابیون ویتنام و نیروهای فرانسوی آغاز شد. این نبرد كه پس از تصرف هندوچین (منطقه ای در جنوب شرق آسیا) توسط نیروهای استعمارگر فرانسوی رخ داد، با تسلیم ژنرال 'دوكاسپِری' فرمانده فرانسوی دژ، دین بین‏فو و پیروزی ویت مین‏ها پایان یافت. سرانجام براساس قرارداد صلح 'ژنو'، دولت فرانسه از كلیه منافع خود در سرزمین ویتنام چشم پوشید.(1954)

- ارتش رژیم صهیونیستی به بهانه عملیات رزمندگان فلسطینی در حومه 'تل آویو'، تجاوز به خاك لبنان را آغاز كرد و با كشتار وسیع غیر نظامیان لبنانی و فلسطینی جنوب لبنان را تا رودخانه 'لیتانی' اشغال نمود. پس از این تجاوز، شورای امنیت سازمان ملل با اعزام نیروی چهار هزار نفری حفظ صلح به این منطقه، خواستار خروج فوری نظامیان این رژیم از جنوب لبنان شد.(1978)

- 'ولادیمیر پوتین' برای دومین بار، در انتخابات روسیه با كسب 72 درصد آراء به عنوان رییس جمهوری این كشور انتخاب شد.(2004)

**پانزدهم مارس

- انقلاب بزرگ موسوم به 'وین' در پایتخت اتریش، توسط آزادی خواهان اتریشی علیه رژیم مستبد پرنس'مترنیخ' صدراعظم این كشور به وقوع پیوست. سرانجام این انقلاب با پیروزی انقلابیون و پناهندگی مترنیخ به انگلیس همراه شد.(1848)

- با واگذاری قدرت، توسط 'تزار نیكلای دوم'(آخرین پادشاه روسیه)، به رییس مجلس 'دوما'، سلطنت 23 ساله وی پایان یافت و بلشویك ها قدرت را در روسیه بدست گرفتند. بلشویك‏ها به رهبری 'لنین' پس از شكست روسیه از ژاپن و تظاهرات خونین كارگری در جنگ جهانی اول، پایه‏های حكومت تزاری را متزلزل ساخته بودند.(1917)

- سلطنت'فواد اول'به عنوان اولین پادشاه رسمی مصر آغاز شد. پس از آغاز انقلاب مصر در سال 1919 و پذیرش استقلال این كشور توسط انگلیس، فؤاد اول استقلال مصر را اعلام و حقوق مدنی و مشروطه را به مردم اعطا كرد و انگلیس با پذیرش استقلال مصر به صورت رسمی، درسال 1936، مجبور به امضای قرارداد شد.(1922)

- 'كمال جُنبَلاط' سیاستمدار برجسته لبنانی، در سن 60 سالگی توسط مخالفانش به قتل رسید. وی پس از جنگ شش روزه بین اعراب و رژیم صهیونیستی، در سال 1967، به صورت یكی از طرفداران جدی نهضت مقاومت فلسطین درآمد و به عنوان دبیركل جبهه عربی حمایت از فلسطین، از حمایت احزاب و سازمان‏های فلسطینی برخوردار شد.(1977)

**شانزدهم مارس

- قبل از جنگ جهانی دوم، چكسلواكی توسط آلمان هیتلری اشغال شد. هیتلر پس از تصرف اتریش، با ادعای وجود ساكنان آلمانی زبان درمنطقه 'سودت' چكسلواكی، خواهان الحاق آن به آلمان شد و سرانجام پس از گذشت مدتی از الحاق سودت، قسمت اعظم این كشور ضمیمه خاك آلمان و بخش كوچكی از آن، ضمیمه مجارستان و لهستان شد.(1939)

- جزیره 'ایوجیما' در جریان جنگ جهانی دوم، پس از نبرد دریایی ژاپن و آمریكا، به تصرف نیروهای آمریكایی درآمد.(1945)

- سیاه پوستان آمریكا، علیه تبعیض نژادی در این كشور شورش كردند. این شورش بخشی از حركت كلی تر اجتماعی تحت عنوان جدایی نژادی در ایالات متحده آمریكاست كه از سال ۱۹۵۵ با هدف كسب برابری میان سیاهپوستان و سفید پوستان در این كشور و در سال ۱۹۶۸ با تصویب قانون مدنی به سرانجام رسید. (1966)

**2059**9128**1717





:: برچسب‌ها: ساحل , خیابان ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: