كمبود ریزمغذی ها در كشور شایع است
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'زهرا عبداللهی' روز دوشنبه در نخستین كارگاه كشوری سیاست ها و برنامه ریزی ارتباط موثر برای ارتقای تغذیه كشور در هتل تهران افزود: بنابراین با اجرای برنامه هایی مانند غنی سازی نان با آهن و اسیدفولیك (ویتامین B9) باید ریزمغذی های لازم را به مردم برسانیم.

وی ادامه داد: كمبود ریزمغذی ها و اختلال رشد یكی از مشكلات كودكان به شمار می رود؛ مصرف بی رویه چربی، مواد غذایی قندی یا شور موجب چاقی كودكان و از سوی دیگر مصرف كم مواد لبنی و میوه و سبزی موجب بروز مشكلات تغذیه ای در آنان شده است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد تغییرات الگوی مصرف مواد غذایی و مصرف بی رویه غذاهای آماده -فست فودها- موجب بروز مشكل كم وزنی و سوء تغذیه در كودكان زیر پنج سال كشور شده است.

عبداللهی افزود: هرچند وضعیت تغذیه كودكان ، حدود 50 درصد ارتقا یافته اما همچنان مشكلات سوء تغذیه و كمبود انرژی، پروتئین و ریزمغذی ها در آنان شایع است.

به گفته وی، یكی از مهم ترین راهكارهای رفع مشكلات تغذیه ای كشور ، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش های همگانی است.

**اجرای برنامه بسیج آموزشی تغذیه ای

مدیر دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت، گفت: 'برنامه بسیج آموزش تغذیه ای یك هفته ای' یكی از برنامه های مدون برای ترویج الگوی صحیح تغذیه در كشور به شمار می رود.

عبداللهی افزود: این برنامه در اجرای برنامه پنجم توسعه كشور باید در كنار برنامه های مستمر آموزشی هر سال اجرا شود.

وی ادامه داد هدف از اجرای این برنامه، حساس سازی جامعه نسبت به تغذیه صحیح و ارتقای دانش تغذیه ای مردم است.

**آغاز مجدد غنی سازی نان با آهن و اسیدفولیك

مدیر دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت گفت: برنامه غنی سازی نان با آهن و اسیدفولیك از سال 86 آغاز شد اما مدتی در اجرای آن وقفه ایجاد شد.

عبداللهی افزود: این برنامه دوباره آغاز و مقرر شده است تا هزینه های غنی سازی در قیمت آرد و نان منظور شود.

وی خاطرنشان كرد هزینه غنی سازی نان با آهن و اسیدفولیك بسیار كم است و تاثیر چندانی در قیمت نان ندارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت، تاكید كرد این برنامه برای نان های فانتزی اجرا نمی شود و فقط نان های خبازی شامل نان های تافتون، بربری و لواش غنی سازی خواهند شد.

عبداللهی اظهار داشت: غنی سازی نان با آهن و اسید فولیك در اولویت كارهای وزارتخانه های بهداشت و صنعت ، معدن و تجارت است و كارخانه های آرد این برنامه را اجرا می كنند.

**غنی سازی نان با سایر ریزمغذی ها

مدیر دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت در ادامه از غنی سازی نان با سایر ریزمغذی ها مانند كلسیم و ویتامین D خبر داد.

عبداللهی گفت: در مرحله دوم غنی سازی نان ها، این ریزمغذی ها باید به آرد نان افزوده شوند.

وی افزود:‌این برنامه قرار است بصورت آزمایشی در آینده نزدیك در یكی از استان های كشور اجرا شود؛ اجرای این برنامه آزمایشی منجر به تدوین یك برنامه ملی خواهد شد.

عبداللهی خاطرنشان كرد غنی سازی نان با سایر ریزمغذی ها به دلیل كم هزینه بودن و قابلیت اجرایی در بسیاری از كشورها اجرا می شود.

**آغاز اجرای طرح غنی سازی شیر با ویتامین D

مدیر دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت، گفت: طبق بررسی های انجام شده، 60 تا 70درصد جمعیت استان تهران دچار كمبود ویتامین D هستند و از این رو، طرح غنی سازی شیر با ویتامین D در این استان آغاز شده است.

عبداللهی افزود: هم اكنون این طرح در مدارس مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان استان تهران اجرا می شود و هشت هزار دانش آموز زیر پوشش قرار دارند.

وی اظهار امیدواری كرد اجرای این طرح با همكاری وزارت آموزش و پرورش به سایر نقاط كشور نیز تعمیم یابد.

عبداللهی تاكید كرد اجرای این طرح از عوارض كمبود ویتامین D شامل پوكی استخوان ، شكستگی های خودبخودی و هزینه های ناشی از این بیماری ها جلوگیری خواهد كرد.

**شیوع هشداردهنده بیماری های غیرواگیر بر اثر چاقی

مدیر دفتر بهبود تغذیه و جامعه وزارت بهداشت، گفت: هم اكنون اضافه وزن و چاقی یكی از مشكلات سلامت مردم كشور به شمار می رود و این امر موجب شیوع هشداردهنده بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، چربی و فشارخون بالا شده است.

عبداللهی افزود: وضعیت الگوی تغذیه در كشور ، مشكلات متعددی ایجاد كرده و برای رفع آن به سیاست گذاری و برنامه ریزی های اصولی نیاز است تا پیام های تغذیه ای به مردم و مسوولان به طور موثر منتقل شود.

وی ادامه داد: می خواهیم كاركنان بهداشتی و درمانی سراسر كشور را در امر ارتباطات تغذیه ای ، آموزش دهیم.

نخستین كارگاه كشوری سیاست ها و برنامه ریزی ارتباط موثر برای ارتقای تغذیه كشور با حضور كارشناسان بین المللی سازمان جهانی بهداشت ، استادان دانشگاه علوم پزشكی تهران و جمعی از كارشناسان تغذیه با هدف ارتقای سلامت تغذیه ای كشور، برگزار شد.

اجتمام**9185**1572





:: برچسب‌ها: به من , شهرستان , شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: