كتاب تحلیل قرآنی در نامگذاری‌های سالانه رهبر معظم انقلاب تالیف شد
نوشته شده توسط : abbuse

'داوود تك فلاح' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: این كتاب برای اولین بار در قالب پنج هزار جلد منتشر شد كه به دلیل استقبال بسیار و بنا به درخواست های متعدد قرار است هشت هزار جلد دیگر نیز تا پایان امسال به چاپ برسد.

وی در تشریح فعالیت های معاونت آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكریم در سال جاری بیان داشت: بخشی از این اقدامات مربوط به امور پژوهشی و تالیفی است و بخشی به امور آموزشی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در بخش پژوهشی این سازمان در سال جاری موفق به تالیف حدود 30 كتاب شد كه تاكنون 10 عنوان از این كتاب ها به چاپ رسیده و هشت كتاب دیگر نیز تا پایان امسال منتشر خواهد شد.

تك فلاح با بیان اینكه 10 عنوان كتاب نیز در اوایل سال آینده چاپ و منتشر می شود، اظهار داشت: از جمله كتاب های جدید منتشره این سازمان می توان به كتاب 'كاربرد روانشناسی در مبحث حفظ قرآن كریم' اشاره كرد كه استاد مصطفی زارعان از حفاظ قرآن كریم به سفارش سازمان دارالقرآن آن را تالیف كرده و اینك در دوره های حفظ و تربیت معلم قرآن مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكریم، چاپ كتاب های كاربرد مهارت های تدریس و روانشناسی در آموزش قرآن، راهنمای تدریس آموزش مفاهیم قرآن، تفسیر موضوعی آیات قرآنی، اصطلاحات قرائت قرآن و قصص قرآن را از دیگر كتاب های تالیف شده در سال جاری برشمرد.

وی تصریح كرد كه همچنین با همكاری دانشكده علوم و فنون قرائت قرآن و امضای تفاهم نامه با سازمان اوقاف و امور خیریه قرار است چهار عنوان كتاب جدید با موضوعات قرآنی تالیف شود.

تك فلاح همچنین تولید نرم افزارهایی در حوزه حفظ قرآن كریم را از دیگر فعالیت های معاونت آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكریم ذكر كرد و گفت: این نرم افزارها و لوح های فشرده در زمینه آموزش روخوانی ، روانخوانی و تجوید، روش تدریس قرآن و قرائت قرآن، تلاوت های آموزشی قرآن در رشته های ترتیل، تحقیق و فصیح خوانی طراحی و تولید شده است.

وی ادامه داد: همچنین پنج دوره لوح های آموزشی فشرده در رشته های مختلف حفظ ، مفاهیم، صوت و لحن، تجوید و وقف و ابتدا نیز در دست تهیه است كه اوایل سال آینده تكثیر خواهد شد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكریم راه اندازی كارگروه تدوین محتوای آموزش قرآن در دوره پیش دبستانی را از دیگر فعالیت های امسال این معاونت عنوان كرد و افزود: نتیجه این كارگروه تالیف و تدوین 11 كتاب برای حوزه پیش دبستانی بود كه به مرور در حال انجام است.

تك فلاح اضافه كرد: در این كتاب ها استانداردهای مدنظر وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و سازمان دارالقرآن الكریم لحاظ شده و از اول مهرماه سال آینده كارهای تالیفی بر مبنای اصولی كه اخیرا توسط این دستگاه ها تعیین شده، چاپ و منتشر خواهد شد.

وی اظهار داشت: اقدام دیگر تشكیل شورای تخصصی آموزش و پژوهش است كه 13 نفر از برجسته ترین استادان قرآنی در آن عضو هستند و طرح ها و برنامه های آموزشی و پژوهشی سازمان دارالقرآن در این شورا ارایه شده و پس از تصویب اجرایی می شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكریم از راه اندازی كارگروه تدوین برنامه پنج ساله دارالقرآن های استان های سراسر كشور به عنوان دیگر اقدامات این سازمان در سال جاری نام برد و بیان داشت: شورای تخصصی تالیفات قرآن در سال جاری با عضویت شش نفر از استادان برجسته قرآنی تشكیل شده و بر تالیف و چاپ كتاب های مختلف قرآنی نظارت دارند.

* فعالیت های سازمان دارالقرآن الكریم در بخش آموزش

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكریم عمده ترین فعالیت در این حوزه را تربیت معلمان در رده های مختلف قرآنی از جمله معلم روخوانی و روانخوانی قرآن كریم، معلم صوت و لحن وقف و ابتدا در دوره پیش دبستانی عنوان كرد.

تك فلاح ادامه داد: در قسمت تفسیر گویی نیز برای اولین بار طرح تفسیری تدوین شد كه متاسفانه به دلیل نبود منابع لازم این كار در سال جاری انجام نشد و قرار است با تالیف منابع و چاپ آنها برای سال آینده دوره های آموزش و تعلیم معلمان تفسیر گویی اجرا شود.

وی اظهار داشت: در زمینه های آموزشی در رده های مختلف حفظ، مفاهیم، تفسیر و قرائت در حوزه پیش دبستانی و كادر متخصص، پیش از این به صورت متمركز در تهران صورت می گرفت اما در سال جاری با هماهنگی های به عمل آمده دوره های مختلف تربیت معلم و قرائت قرآن در هفت سطح از ابتدایی تا حرفه ای و در بخش حفظ هم از حفظ نیم جزء تا حفظ كل قرآن سه ساله و پنج ساله، همچنین بخش مفاهیم در استان ها اجرایی شد.

وی افزود: در بخش كادر متخصص نیز در دو رده تربیت معلم و مربی آموزشیار كه تا سال گذشته به صورت متمركز انجام می شد، در سال جاری به 10 استان واگذار شد و 200 نفر از كسانی كه از سابقه و تخصص كافی برخوردار بودند تحت آموزش قرار گرفتند كه به عنوان مدرس از آنها استفاده می شود.

وی خاطرنشان كرد: همچنین یك دوره تربیت استاد روش تدریس قرآن كریم نیز درسال جاری با حضور 20 نفر از چهار استان برگزار شد و اكنون از این افراد به عنوان استادان دوره های تربیت مدرس استان ها بهره می گیریم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكریم با بیان اینكه از عمده فعالیت هایی كه تحول خوبی در آموزش قرآن كریم ایجاد كرد می توان از دوره تربیت مدرس و استاد و تربیت داور نام برد، گفت: دوره تخصصی تربیت داور به تازگی در رشته های صوت و لحن و وقف ابتدا و تجوید با بهره گیری از استادانی چون ابوالقاسمی، شاه میوه، علامی و موسوی بلده در قم برگزار شد.

تك فلاح از راه اندازی مراكز استعدادیابی و پرورش استعدادهای درخشان قرآنی در قالب جشنواره نغمه های آسمانی به عنوان دیگر فعالیت های مهم این سازمان در سال جاری یاد كرد و افزود: در این جشنواره حدود دو هزار و 500 نفر از سراسر كشور شركت كردند كه از این تعداد 130 نفر به عنوان ممتاز انتخاب شدند كه به 40 نفر آنان كمك هزینه عمره مفرده و به سایر برگزیدگان جوایز نقدی اهدا شد.

* برنامه های سال آینده

معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الكریم درمورد برنامه های مهم سال آینده این سازمان گفت: یكی از كارهای جدی راه اندازی جلسات تفسیر گویی عمومی استفاده از ائمه جماعات در مساجد با عنوان آموزش تفسیر فراگیر است.

تك فلاح اظهار داشت: این طرح با همكاری سازمان تبلیغات اسلامی تهیه و به تمامی استان ها ابلاغ شده و پیش بینی می شود از سال آینده حداقل یك هزار دوره تفسیر را به صورت هفته ای دو جلسه در سراسر كشور راه اندازی كنیم.

وی همچنین از راه اندازی 31 مركز استعدادیابی و آموزش استعدادهای درخشان قرآنی در كشور در سال آینده خبر داد و گفت: برگزاری اولین دوره تریبت مدرس آموزشیاران و مربیان پیش دبستانی قرآنی و اولین دوره تربیت داور تخصصی، 50 تالیف و نرم افزار قرآنی، همكاری و مشاركت با دستگاه هایی چون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت در حوزه آموزش های عمومی قرآن، تداوم مشاركت در كمیسیون آموزش عمومی به منظور تدوین نظام آموزش عمومی قرآن كشور از دیگر برنامه هایی است كه سال آینده با جدیت دنبال خواهد شد.

فراهنگ 1883**1588





:: برچسب‌ها: بهار , اتومبیل , سرگرمی ,
:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: