جوانان و نوجوانان برای سرودن اشعار آیینی باید با سیره اهل بیت آشنا شوند
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'سیدمحمد حسینی' روز جمعه در آیین تقدیر از برترین های ششمین جشنواره 'نواها و اشعار آیینی ویژه جوانان و نوجوانان' افزود: زیبایی ظاهراشعار به تنهایی كافی نیست، بلكه شعرها برای ماندگار شدن باید از مضامین و محتوای كافی برخوردار باشند.

وی ضمن توصیه به جوانان و نوجوانان كه برای زیبا سرودن و زیبا خواندن اشعار آیینی ابتدا آموزش های لازم را فرا گیرند، اظهار داشت: افراد برای بهتر سرودن اشعار كه از محتوا و مضامین غنی نیز برخوردار باشد باید با تاریخ اسلام آشنا باشند.

وی آشنایی با صحیفه سجادیه و نهج البلاغه را از دیگر نكات حایز اهمیت برای غنی شدن شعر شاعران آیینی عنوان كرد و افزود: دوران جوانی و نوجوانی بهترین فرصت برای پرداختن به این مسایل است و یكی از خطراتی كه این قشر باید به آن توجه كنند، این است كه در این راه هیچ گاه دچار غرور نشوند و به آنچه دارند، اكتفا نكنند.

حسینی به ذكر مثالی در این رابطه اشاره كرد و ادامه داد: علامه امینی نقل می كند كه برای نوشتن كتاب ماندگار 'الغدیر' 10 هزار جلد كتاب مطالعه و مطالب مهم را نسخه برداری كرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه تلاش و كوشش بیش از نبوغ و استعداد می تواند تاثیر گذار باشد، اظهار داشت: از دیگر مواردی كه شاعران و مداحان باید به آن توجه جدی داشته باشند، توجه و آشنایی به متون عربی است.

حسینی دو خطر عمده ای كه اشعار آیینی راتهدید می كند ابتدا اغراق و افراط در خصوص جایگاه اهل بیت (ع) و دیگری نادیده گرفتن شان و جایگاه این بزرگان برشمرد و تصریح كرد كه هر دوی اینها مردود است.

وی با بیان اینكه در اصل و اهمیت شعر تردیدی وجود ندارد، اظهار داشت: این اهمیت تا بدانجاست كه در سال جاری در سه مناسبت ماه مبارك رمضان، 13 رجب و دهه فجر شاعران آینی و شاعران بیداری اسلامی در حضور رهبر معظم انقلاب به خواندن اشعار خود پرداختند.

وی ادامه داد: ائمه اطهار(ع) نیز همواره بر سرودن شعر تاكید كرده اند ، به گونه ای كه از امام صادق (ع) نقل است كه فرمود: 'هر كسی در مورد ما تنها یك بیت شعر بسراید ، خداوند خانه ای در بهشت برای او مهیا خواهد كرد.'

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه كسانی چون دعبل خزاعی هیچ گاه زبان حق گویی اش ساكت نمی شد و خطرات آن را نیز به جان می خرید، اضافه كرد: شخصیت های دیگری چون ابوفراس همدانی، فرزدق و شریف رضی كسانی بودند كه در شعر عرب پیشگام بوده و اشعار زیبایی نیز در وصف ائمه اطهار(ع) سروده اند.

حسینی ، ترجمان و فرآیند شعر و ارزش های دینی را شعر آیینی نامید و افزود: قرآن، احادیث، زندگی ائمه و پند و اندرز و حكمت های اخلاقی و اسلامی نیز نوعی شعر آیینی محسوب می شوند.

وی اظهار داشت: بسیاری از شاعران فارسی زبان نیز از رودكی پدر شعر فارسی گرفته تا ناصرخسرو، ثنایی، ابن یمین و علامه اقبال در مدح ومنقبت ائمه اطهار(ع) اشعار نغز و زیبایی از خود به یادگار گذاشته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در وصف ائمه اطهار(ع) تنها به سوگ، اندوه و ماتم بسنده می شد ، اما پس از انقلاب ابعاد حماسی نیز مورد توجه قرار گرفت و شاعران به تبیین زندگی و سیره اهل بیت علیهم السلام بیشتر پرداختند.

حسینی یكی از دلایل ماندگاری اشعار آیینی را توفیق الهی برشمرد و گفت: پس از انقلاب ، شاعران بسیاری از جمله شوریده، طاهره صفارزاده، سپیده كاشانی و قیصر امین پور را داریم كه اشعار ماندگار سروده اند و ما سعی كرده ایم تا اشعار آنان را چاپ كرده و در اختیار عموم قرار دهیم.

ششمین جشنواره نواها و اشعار آیینی ویژه جوانان و نوجوانان كه عصر امروز - جمعه - در مجتمع 13 آبان برگزار شده بود، با معرفی برترین ها به كار خود پایان داد.

فراهنگ 1883





:: برچسب‌ها: سفر , ایالات متحده ,
:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: