پاكستان پیشنهاد عفو عمومی گروه های جدایی طلب بلوچ را ارائه كرد
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش روز جمعه منابع محلی، 'رحمان ملك' وزیر كشور پاكستان با ارائه پیشنھادی در این رابطه اعلام كرد: دولت حاضر است در صورت بازگشت رھبران بلوچ از جمله 'براھمداق بگتی'،'ھربیار مری' و دیگر رھبران بلوچ به كشور تمامی پروندہ ھا علیه آنان را مختومه كند.

به گزارش رسانه های پاكستانی , این اقدام دولت تنھا چند روز پس از ارائه طرح نمایندگان كنگرہ آمریكا در مورد خود مختاری ایالت بلوچستان كه باعث خشم مردم و دولت پاكستان شد، صورت گرفته است.

پیش از این 'دانا رورابكر'، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریكا طرحی را برای اعلام حمایت كنگره از خودمختاری ایالت بلوچستان به مجلس ارائه كرد كه با واكنش تند مقامات پاكستانی روبه رو شد.

دولت اسلام آباد اقدام كنگرہ آمریكا برای ارائه طرحی در مورد خودمختاری ایالت بلوچستان را نوعی دخالت در امور داخلی پاكستان عنوان كرد.

دو تن از رھبران بلوچ ذكر شده هم اكنون در تبعید بسر می برند.

رحمان ملك پس از دیدار با سید یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاكستان در گفت وگو با رسانه ھای این كشور افزود: راہ حل سیاسی مورد نظر برای حل مسائل ایالت بلوچستان وجود دارد و این اقدام باید برای نجات كشور بدون وقفه اجرا شود.

گیلانی برای حل مسائل بلوچستان در حال برنامه ریزی برای برگزاری نشست مشترك احزاب سیاسی (APC) در این ایالت است، اما این پیشنھاد با مخالفت جدی 'نواز شریف' نخست وزیر پیشین و رھبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز (PML-N) روبه رو شدہ است.

نواز شریف برای حضور حزب خود در اجلاس مشترك احزاب سیاسی در ایالت بلوچستان از دولت خواسته تا حقوق بلوچها محترم شمرده شود و تمام كسانی كه در قتل 'اكبر بگتی' یكی از رھبران بلوچ دست داشتند، محاكمه نماید.

'نواب اكبر بگتی' رھبر یكی از قبایل بلوچ و حزب 'جمھوری وطن' (JWP) در ایالت بلوچستان به ھمراہ 35 نفر از یاران خود در سال 2006 در زمان دولت وقت پرویز مشرف رییس جمھوری سابق پاكستان، در عملیات نظامی در این ایالت كشته شدند.

وزیر كشور پاكستان ھمچنین از 'شاھزین بگتی' رییس ایالتی حزب جمھوری وطن خواسته است تا تعدادی از رھبران بلوچ را برای گفت وگو با دولت در این زمینه تعیین و معرفی كند.

تاكنون ھیچ واكنشی از سوی حزب جمھوری وطن در ایالت بلوچستان نسبت به تصمیم دولت برای عفو عمومی شورشیان بلوچ صورت نگرفته است.

با این حال یكی از رھبران قبیله بگتی در این منطقه با اعلام شروطی از جمله بررسی پرونده صدھا نفر از افراد مفقود شدہ ، پایان عملیات نظامی در ایالت بلوچستان و بازداشت افراد مجرم در قتل نواب اكبر بگتی، انجام مذاكره با دولت پاكستان را امكان پذیر دانسته است.

آساق ** 1095**2047**





:: برچسب‌ها: موسیقی , جشن تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 516
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: