جزئیات ربودن 11 ایرانی در مسیر حلب به حماه در شمال سوریه تشریح شد
نوشته شده توسط : abbuse

در جریان این حمله افراد مسلح پس از بستن جاده با سنگ و سد كردن راه اتوبوس حامل 45 زایر ایرانی با سلاح و شلیك گلوله آن را از مسیر اصلی خارج و در یك جاده فرعی متوقف كرده و سپس 11 نفر از مردان جوان این كاروان را ربوده و 34 نفر دیگر شامل 29 زن و 4 مرد سالخورده و دو كودك را راهی شهر دمشق كردند.

افراد مسلح در جریان این اقدام ضمن ربودن 11 عضو كاروان ، گذرنامه همه مردان ، پول و موجودی آنان را نیز به زور گرفته و حتی شش سیلندر گاز و مواد غذایی اعضای این كاروان را نیز كه قصد داشتند تا از سوریه عازم عراق شوند از خودرو آنان ربودند.

'محمد حسین عینی' یكی از مردان سالخورده این كاروان پس از ورود به دمشق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : ما از خرم آباد به قصد زیارت حضرت زینب (س) عازم سوریه شدیم و شب گذشته وارد شهر حلب شده و با اعلام این كه اتوبوس ایرانی خطر دارد ، اتوبوس را در حلب عوض كردند و ما سوار اتوبوس سوری شدیم و گفتند این اتوبوس بهتر است.

وی با اشاره به این كه افراد مسلح با خود سلاح و نارنجك داشتند ، افزود : برخی از آنان وارد اتوبوس شدند و به افراد اخطار كردند كه كسی از جای خود تكان نخورد و سپس اعلام كردند كه مردها از خودرو پیاده شوند.

این زایر كه بیست میلیون ریال پولش از سوی افراد مسلح ربوده شده است ، افزود : پس از پیاده كردن مردهای جوان آنان را با خود بردند و ما را در نزدیك یك پمپ بنزین رها كردند و ما تا صبح در این محل ماندیم.

عینی با اشاره به این كه این افراد دارای لباس عربی بودند ، افزود : آنان ابتدا به ما گفتند كه ما مامور هستیم و ما نیز كه حدود 50 پاسگاه را در طی مسیر پشت سرگذاشته بودیم ، باورمان شد ولی در نهایت مسلح و دزد از آب در آمدند و حتی كپسول های گاز و مواد غذایی كاروان را نیز از ماشین خارج كرده و ربودند.

وی با اشاره حضور مدیر ، روحانی و آشپز كاروان در بین 11 فرد ربوده شده ، افزود : آنان روحانی كاروان را زدند و در زیر بارش باران مردان كاروان را پیاده كردن و ربودند ولی با زنان كاری نداشتند.

این زایر ایرانی افزود : هنگام ثبت نام به ما اعلام شده بود كه این كاروان دارای مجوز است .

یك زن زایر ایرانی نیز كه همسرش به نام محمد در بین 11 مرد ایرانی ربوده شده است ، گفت : شغل همسر من آزاد و راننده تاكسی است و مابقی افراد ربوده شده نیز كشاورز هستند.

وی افزود: ما برای زیارت آمدیم و سه روز تمام در راه بودیم و افراد مسلح به ما اعلام كردند كه شوهر شما و مردها دیگر را روز بعد آزاد می كنیم .

' شمس الله حسین پور' دیگر زایر ایرانی وارد شده به دمشق نیز در حالی كه فرزند خردسال خود را در آغوش داشت ، گفت : حدود 20 دقیقه در بیابان حركت كردیم، افراد مسلح گفتند تلفن همراه خود را تحویل دهید، شماری از مردها را پیاده كردند اما یك پیرمرد را برگرداندند.

وی افزود: گذرنامه های زنان را پس دادند، مرا كه بچه در بغل داشتم ، آزاد كردند، از جمله مردان كه ربودند می توان به روحانی ، مدیر و آشپز كاروان اشاره كرد.

حسین پور ادامه داد: كاروان از استان لرستان به هدف زیارت عتبات مقدسه سوریه و سپس عراق راهی سوریه شد، در شهر حلب اتوبوس ایرانی با یك دستگاه اتوبوس سوری عوض شد.

وی تصریح كرد: از شهر حلب كه خارج شدیم، صدای گلوله شنیدیم، سپس چهار فرد مسلح آمدند و گفتند كه پلیس هستند و به ما گفتند كه نترسید.

این زایر ایرانی ادامه داد ، افراد مسلح پس از پیاده كردن مردهای جوان و برخی مردهای مسن به راننده گفتند كه حركت كند و یكی از افراد ربوده شده برادرم بود . او نمی خواست به این سفر بیاید اما ما اصرار كردیم برای این كه در سفر تنها نباشیم با ما بیاید.

حسین پور با اشاره به این كه برادرش 35 ساله است، افزود: ربایندگان گفتند كه فردا ساعت 6 افراد را آزاد می كنند.

'عبدالمجید كامجو' كنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز در جریان اسكان زایران مزبور در یكی از هتل های نزدیك حرم حضرت زینب (س) گفت: از قبل اطلاع رسانی شده بود كه افراد زایری كه قصد زیارت عتبات مقدسه در سوریه را دارند ، فقط از كانال های رسمی به ویژه هوایی سفر كنند.

وی افزود : افراد مسلح حتی زیور آلات زوار ایرانی را به سرقت می برند و افرادی كه به قصد زیارت می آیند را می ربایند ، آنان می خواهند به ایران فشار آورند و بگویند این زوار نظامی هستند اما شواهد آن را تكذیب می كند.

' مسعود اخوان ' مدیر دفتر سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز گفت: متاسفانه شاهد ربوده شدن زوار هستیم كه به قصد زیارت عتبات مقدس در سوریه و سپس عراق به سوریه آمده اند.

وی با بیان این كه مهاجمان مسلح 11 مرد 30 تا 65 ساله كاروان را پس از گرفتن تلفن همراه ربودند، افزود: با پیگیری های به عمل آمده بقیه اعضای كاروان چهارشنبه شب وارد دمشق شده و اسكان یافتند.

اخوان توصیه كرد كه زوار فقط از طریق دفاتر مجاز سازمان حج و زیارت ثبت نام و با توجه به ناامنی جاده های حمص و حماه در صورت امكان از طریق هوایی به سوریه سفر كنند.

راننده خودروی كه مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته است نیز گفت: فردی به نام ابورمضان هماهنگ كننده كاروان بود و قرار بود آنان را به دمشق برسانم، ما بعد از ساعت یك بامداد حركت كردیم ، مدیر كاروان اصرار كرد كه شب حركت كنیم.

در جریان این آدم ربایی كه دومین مورد در یك هفته گذشته است 11 نفر به اسامی نورالدین بهاروند مدیر كاروان، علی رازانی روحانی كاروان ، حسن بازگیر آشپز ، صحبت الله حسین پور ، شاه مراد نجفی ، چراغعلی عالی پور ، شاه قلی قلاوند ، محمد فرهنگ فلاح ، درویش علی فتح پور و علی محمودی ربوده شدند.

پنجشنبه هفته گذشته نیز 11 نفر دیگر از زایران مرودشت استان فارس از سوی افراد مسلح در همین منطقه ربوده شده بودند.

مسوولان امور حج و زیارت و امور كنسولی به زایران ایرانی پیشنهاد می كنند كه در مقطع كنونی از سفر زمینی به سوریه پرهیز كرده و در صورت تصمیم برای این كار با كاروان های دارای مجوز سازمان حج و زیارت و ایرانگردی به سوریه سفر كنند.

این كاروان ها در هماهنگی با مسوولان امور زیارتی در سوریه اقدامات لازم را برای اطلاع از وضعیت امنیت راه ها در سوریه و زمان مناسب حركت زایران و كاروان انجام می دهند.

خاورم**2312**143** 3404





:: برچسب‌ها: ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: