رفسنجانی و استعانت از امیرکبیر برای توصیف وضعیت ایران
نوشته شده توسط : abbuse

آقای هاشمی رفسنجانی گفته است موضوع اختلاس میلیاردی در ایران "کمر اخلاق و اعتبار جامعه" را می شکند

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور پیشین ایران بار دیگر از شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشورش انتقاد کرده است.

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به وضعیت فعلی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، گفته است: "مشکلات این دوره بسیار‌گران برای کشور تمام شده است . . . ببینید خانواده‌ها چه مشکلاتی پیدا کردند . . . راست‌گویی، امانت‌داری، وفای به عهد چه مقدار هست؟ . . . آخرش هم به این اختلاس‌ها و اینها رسید که اصلا کمر اخلاق و اعتبار جامعه را می‌شکند."

اکبر هاشمی رفسنجانی این موضوع را در گفت و گو با روزنامه غیر دولتی شرق که در تهران چاپ می شود و در آستانه سی و سومین سالگرد انقلاب بهمن ۱۳۵۷ مطرح کرده است.

او میرزا تقی خان امیر کبیر، صدراعظم مشهور دوره ناصرالدین شاه قاجار را از شخصیت های مورد علاقه خود توصیف کرده و گفته که کار اساسی او این بود که سراغ مسائل اساسی رفت که در یک کشور اسلامی باید انجام شود.

هاشمی رفسنجانی و امیرکبیر

میرزا تقی خان امیرکبیر شخصیت مورد علاقه اکبر هاشمی رفسنجانی است. او در دوران جوانی کتابی هم درباره صدراعظم مورد غضب قرار گرفته شاه وقت ایران نوشته است. در پایان دوران هشت ساله ریاست جمهوری اش، همفکران آقای هاشمی او را "امیرکبیر دوران" می خوانند. اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت و گوی اخیرش به طور تلویحی برخی از گزاره های تاریخی آن دوره را با وضعیت معاصر ایران مقایسه کرده است.

آقای هاشمی رفسنجانی، در ادامه گفته است: "بعد از عزل و شهادت امیرکبیر، ناصرالدین شاه آنچنان دچار مشکل شده بود که در اواخر در نامه‌ای به مظفرالدین شاه نوشت قدر انسان خوب را بدان من ۴۰ سال است بعد از امیر خواستم از چوب آدم بتراشم نتوانستم . . ."

او سپس به ماجرای قتل میرزا تقی خان اشاره کرده و می گوید: "علیخان حاجب‌الدوله برای اجرای فرمان قتل امیرکبیر به فین کاشان رفت و با ترفندی امیر را که معمولا همراهی همسر باوفای خود عزت‌الدوله را داشت، از او جدا و در حمام فین قاتل حکم قتل را ابلاغ کرد و با پررویی تمام همه خواسته‌های امیر را رد کرد. انتخاب نحوه مرگ را به خود امیر واگذار کرد. امیر از جا بلند شد و غسل کرد. آمد وسط گرمخانه نشست و به حاجب‌الدوله گفت همین قدر بدان این پادشاه نادان مملکت ایران را از دست خواهد داد. و قاتل با پررویی جواب داد صلاح مملکت خویش خسروان دانند."

آقای هاشمی رفسنجانی از پایه گذاران انقلاب اسلامی است اما در سال های اخیر به طور محسوسی نفوذ و جایگاه سیاسی خود را از دست داده است.

نزدیکان آقای هاشمی رفسنجانی از جمله فرزندان او برخی از مقام های فعلی دولت ایران را در شرایط پیش آمده برای پدرشان دخیل می دانند. فائزه هاشمی دختر کوچک آقای هاشمی رفسنجانی اخیرا محاکمه و به حبس محکوم شده است.

پس از شروع اعتراضات به نتایج انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸ آقای هاشمی رفسنجانی از تریبون نماز جمعه انتقاداتی علیه شرایط ایران مطرح کرد و همزمان درخواست هایی را برای عادی شدن شرایط کشور ارائه داد.

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است درباره "موضوع وحدت ملی دو سه ماه پیش" با رهبر ایران صحبت کرده است

برخی از منتقدان آقای هاشمی رفسنجانی، خطبه های نماز جمله او را ناهمسو با مواضع رهبر ایران توصیف کردند.

او از آن زمان تاکنون به عنوان خطیب، به نماز جمعه تهرن نرفته و از یک سال پیش هم جایگاه ریاست مجلس خبرگان را زیر فشار سیاسی منتقدانش، از دست داده است.

این مجلس اختیار عزل و تعیین رهبری ایران را دارد.

مقام های قضایی ایران هم به تازگی از فیلتر شدن وب سایت اینترنتی آقای هاشمی رفسنجانی خبر داده و گفته‌اند این تصمیم به دلیل وجود مطالب مجرمانه این سایت بوده است.

"فکر می‌کنم مشکلات این دوره بسیار‌گران برای کشور تمام شده است. شما بیشتر از من در جامعه هستید. ببینید خانواده‌ها چه مشکلاتی پیدا کردند. اگر فرهنگ و اخلاق و اینها را در نظر بگیریم، راست‌گویی، امانت‌داری، وفای به عهد چه مقدار هست؟ نفت چه مقدار سر سفره مردم آمده است؟ الان قانونگرایی کجا رفته و به چه وضعی افتاده است؟ روابط ما با خارج به کجا رسیده که عربستان آن‌گونه، طرحی را در سازمان ملل علیه ما مطرح می‌کند و فقط ۱۱ نفر از ما دفاع می‌کنند و عده‌ای هم رای ممتنع دادند و اکثرا هم به آن رای دادند. در شورای حقوق بشر سازمان نمی‌توانیم عضو شویم. اگر سیاست خارجی مناسبی داشتیم، روابط‌مان با کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی نیرومند بود. همان‌گونه که بعد از پایان جنگ روابط ما با دنیا قوی بود. آخرش هم به این اختلاس‌ها و اینها رسید که اصلا کمر اخلاق و اعتبار جامعه را می‌شکند."

اکبر هاشمی رفسنجانی

برخی از صاحبنظران، مصداق "مطالب مجرمانه" سایت آقای هاشمی رفسنجانی را متن خطبه های نماز جمعه او می دانند.

سایت رسمی او در دو سال اخیر با مرور حوادث مشابه تاریخی ایران از جمله "بحران ناشی از ریاست جمهوری بنی صدر" به طور غیر مستقیم انتقادات صریحی از شرایط ایران مطرح می کرد.

آقای هاشمی رفسنجانی بعد از آخرین نماز جمعه ای که اقامه کرده، بارها اعلام کرده که راه حل مسائل کشور اجرای پیشنهادات مطرح شده در خطبه های همان نماز جمعه است.

او پیشتر گفته بود که این موضوعات را در دیدارهای خصوصی اش با رهبر ایران هم مطرح کرده بود.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از شروع اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، اکبر هاشمی رفسنجانی را دوست پنجاه ساله خود خواند اما اعلام کرد که بر خلاف سابقه این دوستی، نظر محمود احمدی نژاد از همه به او نزدیک تر است.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران در دوم خرداد ۱۳۷۶ که پس از هشت سال ریاست جمهوری، جانشین آقای هاشمی رفسنجانی انتخاب می شد، آیت الله خامنه ای در زمان رای گیری گفته بود که هیچکس برای او هاشمی رفسنجانی نمی شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی در تازه ترین مصاحبه خود، بار دیگر پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت ایران از جمله تنش زدایی از روابط با همسایگان و اجرای سیاست خصوصی سازی و وحدت داخلی مطرح کرده کرده است.

او در پاسخ به این سئوال که "توصیه مصداقی برای وحدت داخلی" که مطرح می کند چیست، گفته است "اراده رهبری شرط اساسی این محور است در مذاکراتم هم فهمیدم ایشان علاقمندند."





:: برچسب‌ها: تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: