نوشته شده توسط : abbuse

عناصری همچون 'سریم'، 'لانتانوم'، ایتریم' 'بریلیوم ' ،'نیودینیوم' و .... از جمله فلزاتی هستند كه به فلز گرانبها و نایاب معروف شده و امروزه با پیشرفت تكنولوژی مشتریان زیادی در جهان دارد.

این نوع از فلزات در فناوری های پیشرفته (های تك)، ساخت قطعات ریز و مقاوم كامپیوترها و همچنین سلاح های لیزری استفاده می شود و در صنایع زیست محیطی و باتری های قابل شارژ مورد استفاده در تلفن های همراه و ماشین های الكتریكی، صنایع شیمیایی و متالوژی نیز كاربرد فراوانی دارد.

در جریان سفر روز چهارشنبه 'نورسلطان نظربایف '، رییس جمهور قزاقستان به آلمان و در دیدار آنگلا مركل ،قراردادهای اقتصادی مهمی بین دو كشور به امضا رسید كه براساس آن، شركت های آلمانی مجوز آغاز فعالیت را در این كشور برای اكتشاف و استخراج فلزات گرانبها، بدست آوردند و در اولین فرصت كار خود را در این كشور آغاز خواهند كرد.

قزاقستان از لحاظ منابع زیرزمینی یك كشور بسیار غنی است، از سال ۱۹۹۳ تاكنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در این بخش در این كشور انجام شده است. این كشور صاحب دومین منابع بزرگ اورانیوم، كروم، روی و سرب در دنیاست ،سومین در منگنز، چهارمین در مس و در مورد زغال سنگ، آهن و طلا نیز در بین ۱۰ كشور اول دنیا قرار می‌گیرد، قزاقستان همچنین یازدهمین منابع بزرگ هم در نفت و هم در گاز طبیعی را در اختیار دارد

براساس اعلام رسانه های آلمان،در دیدار امروز مقامان آلمان و قزاقستان و درچارچوب همكاری های دو كشور، برلین و آستانه نزدیك به 50 قرارداد همكاری اقتصادی به ارزش بالغ بر 3 میلیارد یور امضا كردند كه عمدتا در بخش اكتشاف در حیطه انرژی و همچنین استفاده از انرژی های قابل بازیافت با هدف كاهش اتلاف انرژی بوده است.

چین از جمله كشورهایی است كه جستجو برای استخراج طلای قرن 21 را از مدتها قبل آغاز كرده و در حال حاضر نزدیك به 95 درصد تولید این نوع فلزات گرانبها را در اختیار خود دارد.

پكن در همین چارچوب صادرات این فلزات نایاب و گرانبها را محدود كرده و به آسانی حاضر به از دست دادن آن نیست، اتحادیه اروپا نیز با پی بردن به اهمیت فراوان این نوع از فلزات، بدنبال این است كه ذخیره انبارهای خود را بیشتر كند .

دولت آلمان در همین راستا و با هدف انباشت بیش از بیش طلای قرن 21 در انبارهای خود، عملیات اكتشاف را از سوی شركت های فعال در بخش معادن تقویت كرده و استخراج از منطقه آلمان شرقی سابق را كه پیش بینی شده نزدیك به 38 هزار تن از این نوع فلزات را در خود جای داده، آغاز كرده است.

نكته جالب اینكه این نوع فلزات برخلاف اسمی كه روی آنها گذاشته شده (نایاب)، زیاد هم مخفی نیستند، اما به نظر می رسد با توجه به اهمیت حیاتی آنها برای كشورهای صنعتی دنیا، در واقع میزان آن برای همه این كشورها كافی نیست و ممكن است با ادامه این روند اكتشاف، استخراج و انباشت آن در انبارها، نایاب شود.

بنا بر اعلام شركت های فعال در این زمینه،تقاضای جهانی سالانه برای عناصر نایاب از 134,000 تن در سال 2009 به مقدار پیش بینی شده 180,000 تن در سال 2012 افزایش یافته است و برآورد می شود كه در سال 2014 به 200,000 تن برسد.

ناظران بازار پیش بینی می كنند كه تقاضا برای عناصر نایاب در سال 2014 از ظرفیت تولید جهانی فراتر رود، و منجر به كمبود شدید در بازار در پنج تا شش سال آتی شود.

اروپام** 2051** 1701





:: برچسب‌ها: بریتانیا , فلوریدا , سنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 464
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: