ادامه کشتار هزاره‌ها در کویته، مشکل اصلی چیست؟
نوشته شده توسط : abbuse

بر اساس آمارها، در یک دهه گذشته نزدیک به ۶۰۰ غیرنظامی هزاره به دام این خشونت‌ها افتاده و کشته‌شده‌اند

شهر آشوب‌زده کویته پاکستان در اعتراض به کشته شدن دستکم پنج شهروند هزاره شیعه‌مذهب، به‌حالت تعطیل درآمده‌است.

معترضان علیه کشتار هدفمند هزاره‌ها با آتش زدن لاستیک‌های ماشین برخی خیابان‌ها را بسته‌اند و کسبه‌کاران هم در اعتصاب هستند.

بامداد پنجشنبه ۲۹ مارچ، هنگامی‌که موتر حامل ۱۲ شهروند هزاره پاکستانی عازم مرکز شهر بود، دو موتور‌سوار مسلح خود را به آن نزدیک کردند، دست‌ به ماشه بردند و دستکم پنج غیرنظامی را کشتند و سپس فرار کردند.

گلوله‌باران هزاره‌های غیرنظامی به‌ویژه در کویته پاکستان، امر تازه‌ای نیست و حداقل به یک دهه گذشته بر می‌گردد.

بر اساس آمارها، در این سال‌ها نزدیک به ۶۰۰ غیرنظامی هزاره به دام این خشونت‌ها افتاده و کشته‌شده‌اند.

جمعیت هزاره ها در پاکستان تا نیم میلیون نفر تخمین‌زده می‌شود. آنها در شهرهای کویته، کراچی، اسلام‌آباد، لاهور و ملتان زندگی می‌کنند.

اقلیت تاثیرگذار

رحمان ملک، وزیر داخله پاکستان، سپاه صحابه و لشکر جنگوی را رسما به کشتار هزاره‌ها در بلوچستان متهم کرد

شیعیان هزاره که در قرن نوزدهم از افغانستان به سرزمینی که امروز پاکستان خوانده می‌شود، مهاجرت کردند، توانسته‌اند خود را به‌خوبی در این جامعه مدغم کنند.

هزاره‌ها از تلاش‌های محمد علی جناح، بنیانگذار پاکستان، برای ایجاد حکومت مستقل برای مسلمانان شبه‌قاره پشتیبانی کردند و با داشتن ژنرال‌هایی بلند رتبه در ارتش پاکستان در سطح تصمیم‌گیری های کلان در این کشور هم نقش داشته‌اند.

از این رو، دردسر درگیری‌های فرقه‌ای_قومی برای هزاره‌ها تنها در یک دهه اخیر ایجاد شده است.

دولت پاکستان ناتوان‌تر از آن بوده که عاملان این کشتارها را شناسایی و بازداشت کند. چراکه اکنون توجه دولت به مهار فعالیت‌های شورشیان جدایی‌طلب بلوچ در این ایالت متمرکز است.

جدایی‌طلبان بلوچ که خواهان تشکیل کشور مستقل خود هستند، تهدید و نگرانی جدی‌تری را متوجه اسلام‌آباد کرده‌است. این امر باعث ضعف حاکمیت قانون در بلوچستان شده و به زد و خوردها با انگیزه‌های مختلف مجال داده‌است.

"مولوی احمد لودهیانوی سعی می‌کرد از کارنامه گروهش با این استدلال دفاع کند که چون شیعیان پاکستانی با ریختن به خیابانها قدرت خود را بیش از آنچه هست، جلوه می‌دهند و دولت پاکستان جلو راهپیمایی و "خودنمایی" آنها را در ماه محرم نمی‌گیرد، مسلمانان طرفدار او "سرکوب قدرت‌نمایی" شیعیان را برای خود یک وجیبه می‌دانند."

اما با این حال، چندی پیش رحمان ملک، وزیر داخله پاکستان، سپاه صحابه و لشکر جنگوی را رسما به کشتار هزاره‌ها در بلوچستان متهم کرد.

این سخنان وزیر داخله گرچه گرهی از دشوارهای مردم هزاره را باز نکرد، اما حداقل رسما مشخص شد که دست چه کسانی پشت این ترور‌ها است.

انگیزه مذهبی یا تنش‌های قومی

سپاه صحابه گروه تندروی سنی مذهب است که عمدتا برای جلوگیری از آنچه "صدور انقلاب شیعی ایران" به پاکستان می‌خوانند، تشکیل شده‌است.

نام این گروه با کشتار شیعیان که جمعیت حدود ۲۰ درصدی پاکستان را تشکیل می‌دهد، گره خورده و هزاره‌ها هم یکی از اهداف آن قلمداد می‌شود.

من چندی پیش با یکی از رهبران این گروه که دولت پاکستان به دلیل افراطگرایی آنرا ممنوع کرده، درباره عوامل تنش‌های مذهبی گفتگویی داشتم.

مولوی احمد لودهیانوی سعی می‌کرد از کارنامه گروهش با این استدلال دفاع کند که چون شیعیان پاکستانی با ریختن به خیابانها قدرت خود را بیش از آنچه هست، جلوه می‌دهند و دولت پاکستان جلو راهپیمایی و "خودنمایی" آنها را در ماه محرم نمی‌گیرد، مسلمانان طرفدار او "سرکوب قدرت‌نمایی" شیعیان را برای خود یک وجیبه می‌دانند.

جنگ ایران و عربستان؟

هزاره‌های کویته در سالهای اخیر بارها در اعتراض به کشتار غیرنظامیان اعتراض کرده اند

کارشناسان در پاکستان به این باور هستند که گروه‌های افراطی سنی پاکستان مورد حمایت عربستان است و در مقابل ایران هم از اسلامگرایان شیعه، پشتیبانی می‌کند.

اما هیچ سند و مدرکی که اثبات کننده این ادعا باشد، دستکم تاکنون نشان داده نشده است.

صرف نظر از این که انگیزه کشتار شیعیان هزاره در کویته فرقه ای است یا نژادی، اما آنچه فعلا مشخص است این است که قتلهای هدفمند به جان چهره های مطرح این اقلیت قومی از یک طرف و حمله کورکورانه به افراد عادی آنها از سوی دیگر، عرصه را برای هزاره های پاکستان بیش از پیش تنگ کرده است.





:: برچسب‌ها: نیویورک شهرستان , هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: