دعوت برای افزایش تولیدات در تاجیکستان در حال افزایش قیمت نیروی برق
نوشته شده توسط : abbuse
امامعلی رحمان

رحمان از کارخانه‌ها دعوت کرده، همزمان با افزایش ارائه نیروی برق به آن‌ها، تولیدات خود را نیز افزایش بدهند

پرزیدنت رحمان از کارخانه‌های صنعتی دعوت کرده است، با برداشته شدن محدودیت در ارائه نیروی برق در کشور، تولیدات خود را بیشتر کنند.

این موضوع در جلسه حکومت تاجیکستان با شرکت رئیس جمهوری مطرح شد.

آقای رحمان همچنین، با درنظرداشت رسیدن فصل سیل و آب‌خیزی‌ها، دستور داده، در شهر و نواحی تاجیکستان "ستادهای آمادگی و آگاهسازی مردم از خوف آفت‌های طبیعی” تأسیس داده شوند.

دعوت پرزیدنت رحمان در باره افزایش تولیدات کارخانه‌ها در حالی صدا می‌دهد که از ماه آوریل، قیمت استفاده از نیروی برق در کشور افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، کارشناسان در وجود نیروی کاری لازم برای انجام این دعوت شک دارند.

زیرا، به گفته آن‌ها اکثر کارخانه‌های خُرد تاجیکستان در پرداخت قیمت استفاده از نیروی برق با مشکلات روبرو خواهند شد.

گئورگی کشلاکف، از کارشناسان مسائل اقتصادی می‌گوید، دعوت رئیس جمهور تاجیکستان برای راه‌اندازی کار کارخانه‌ها در چند بست “قابل درک” است، اما می‌گوید، بعید است که کارخانه‌ها بتوانند برای بست‌های اضافی کارمند استخدام کنند.

وی گفت عامل‌های مختلف، از جمله کمبود نیروی کاری و فنی و محصولاتی در پیش راه اجرای چنین دعوت، مانعه ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: “برای مثال، اگر من رئیس کارخانه باشم، چه طور برای بست اضافی کارمند پیدا کنم؟ باید به کارمند جدید بگویم که من تو را فقط برای سه ماه نیاز دارم؟ چون که نیروی برق فقط برای ماه‌های تابستان فراهم خواهد بود.”

آقای کشلاکف افزود که از سوی دیگر، در کشوری که نیروی برق در همه فصل‌های سال به مقدار لازم به کارخانه‌ها داده نمی‌شود، فناوری اضافی را خریداری هم نمی‌کند.

این ار حالیست که دولت تاجیکستان نرخنامه جدید قیمت استفاده از نیروی برق را تصویب کرده است که طبق این سند از ماه آینده کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی برای استفاده از یک کیلووات/ساعت نیروی برق، ۱۱ درم پرداخت خواهند کرد.

تا حال این رقم معادل ۹ درم است.

هرچند برخی از صاحب‌نظران می‌گویند، این امر به فعالیت کارخانه‌ها تأثیر منفی می‌رساند، آقای کشلاکف باور دارد که این مشکل اصلی برای فعالیت کارخانه‌ها نبوده، ولی به قیمت تولیدات این کارخانه‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

ضمناً، در اوایل سال جاری، مسئولان شرکت "تالکو" با پخش بیانیه‌ای، از دولت تاجیکستان خواسته بودند که برای این شرکت قیمت نیروی برق را افزایش ندهد. هرچند "تالکو" ۳۰ درصد نیروی برق تولید این کشور را مصرف می‌کند.

این شرکت تولید و صادرکننده ‌ آلومینیوم از منابع اساسی عرض خارجی و بودجه کشور است که تحت نظر مستقیم رئیس جمهور قرار دارد و نحوه فعالیت آن با بحث‌های زیست‌محیطی و ناروشنی فعالیت مالی همراه بوده است.





:: برچسب‌ها: جشنواره , آسمان ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: