اثرتاریخی'بند امیر' زرقان فارس درمعرض تخریب جدی قرار دارد
نوشته شده توسط : abbuse

هادی زارع چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:به جرات می توان گفت كه این اثر تاریخی به دلیل قدمت و عظمت چیزی از مجموعه تخت جمشید كم ندارد.

وی اظهار داشت:سابقه تاریخی روستای بندامیر به دوره ساسانیان بر می گردد اما چون امیر عضد الدوله دیلمی از خاندان آل بویه روی رودخانه كر در این منطقه، بندی ایجاد كرد، به بندامیر مشهور شده است.

دهیار روستای بند امیر بیان كرد: این بند تاریخی دارای 13دهانه طاقی شكل و یك ' گاو شیر' است كه دلیل نامیدن آن این است كه مانند گاو، آب را می بلعد و چون شیر غرش می كند.در واقع 'گاوشیر' محل تقسیم و توزیع آب و جلوگیری از انباشته شدن گل و لای در مسیر رود است.

زارع ادامه داد: فرصت شیرازی برای اولین بار نقشه این بند تاریخی را بر روی كاغذ رسم كرد و توماس مور شاعر ایرلندی حدود 400 سال پیش به این منطقه سفر كرد و شعری را هم در وصف بند امیر سروده است.

وی ادامه داد: بند امیر در زمان های گذشته دارای بخشداری بوده و شهرستان های ارسنجان در شمال تافیروزآباد در جنوب را تحت پوشش داشته است.

دهیار بند امیر گفت:با عبور جاده ارتباطی شمال به جنوب كشور از شهرستان مرودشت این منطقه در حاشیه قرار گرفت و علاوه بر آن خوانین آن به منظور استفاده از نیروی های انسانی در مزارع خود اجازه تاسیس كارخانه و صنایع حتی كارخانه قند مرودشت هم كه در ابتدا قرار بود در این منطقه احداث شود، نمی دادند.

زارع افزود:روستای تاریخی بند امیر پس از آتشكده فیروز آباد دومین روستای هدف گردشگری در فارس بود اما هم اكنون این طرح در شش روستای دیگر انجام شده اما در خصوص این روستا هنوز اقدامی انجام نشده است.

وی اظهار داشت:با وجود فاصله هشت كیلومتری این روستا به خط انتقال گاز مرودشت و 11 كیلومتری به خط انتقال گاز زرقان هنوز گازرسانی به این منطقه انجام نشده و به دلیل همین كمبودها اكثر ساكنان آن مهاجرت كرده اند.

دهیار بند امیر گفت: به دلیل ایجاد یك بند لاستیكی در بالا دست بندامیر توسط سازمان آب دیگر این بند كاربرد قبلی را ندارد.

وی افزود: با توجه به ساخته شدن این سد از سنگ و ساروج چنانچه آب از روی آن عبور نكند به مرور زمان تخریب می شود و از بین خواهد رفت.

زارع ادامه داد:تاكنون دو طاق این بند تاریخی تخریب شده كه یكی از این طاق ها توسط میراث فرهنگی و گردشگری به شكل غیر استاندارد مرمت شده و دیگری هم برای عبور ساكنین روستا توسط آهن پوشانده شده است.

وی گفت:هم اكنون موقعیت مناسبی است كه میراث فرهنگی این بنای تاریخی بی نظیر را كه هرساله پذیرای تعداد قابل توجهی گردشگر و حدود 200 نفر دانشجو می باشد از خطر نابودی نجات دهد.

روستای بند امیر در فاصله 40 كیلومتری شمال شیراز و در بخش زرقان قرار دارد.ك/3

7379 / 675/681





:: برچسب‌ها: سیاتل ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: