همایش حقوق مالكیت ادبی وهنری اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
نوشته شده توسط : abbuse

'احمدعلی محسن زاده ' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: بحث مالكیت ادبی و هنری در كشور سابقه دیرینه دارد اما بحث سرقت ادبی در سال 1304 در بحث قانون مجازاتهای عمومی مطرح شد و اولین قانون جامع در این مورد با عنوان قانون حمایت از مولفان ، مصنفان و هنرمندان در سال 1348 مطرح شد.

وی با اشاره به برپایی نخستین همایش حقوق مالكیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط در سال گذشته خاطر نشان ساخت: در فاصله دو همایش تحولات مهمی در این زمینه رخ داد كه یكی از این تحولات حمایت از حقوق مولفان و مصنفان در داخل و خارج از كشور بود.

محسن زاده با تاكید بر اینكه سال گذشته اولین قانون مالكیت جامع ادبی و هنری در قالب لایحه تقدیم دولت شد اظهار داشت: 48 ماده از این قانون در كمیسیونی تخصصی تصویب شد كه امیدواریم با تصویب نهایی لایحه مشكلات موجود در این عرصه برطرف شود.

وی با یادآوری اینكه ایران در عرصه مالكیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط عضو هیچ كنوانسیون خارجی نبوده و در دفاع از حقوق مصنفان و مولفان در خارج از كشور با مشكلاتی روبه رو هستیم گفت: بسیاری از آثار فرهنگی و هنری، فیلم‌ها و كتابها سرقت ادبی می شوند بدون آنكه بتوانیم از حقوق صاحبان و پدید آورندگان آثار دفاع كنیم.

دبیر دومین همایش مالكیت ادبی و هنری به ارائه پیش نویس لایحه الحاق به كنوانسیون برن و رم به دولت در سال گذشته اشاره كرد و افزود: امیدواریم این مهم در كمیسیون لوایح مورد بحث و بررسی و توصیب نهایی قرار گیرد.

محسن زاده تصریح كرد برپایی اولین همایش با هدف بهره گیری از نظرات كارشناسان ، اساتید و نخبگان حقوقی در تدوین پیش نویس این موضوع صورت گرفت و امیدواریم در همایش دوم هم بتوانیم از این نظرات استفاده لازم را ببریم.

وی یكی از اهداف برپایی این همایش را همچون اولین دوره جبران فقر منابع موجود در زمینه حقوق مالكیت ادبی و هنری عنوان كرد و افزود: در همایش گذشته كتابی شامل مجموعه مقالات منتشر شد و تلاش داریم در این دوره گام دوم را برداریم.

وی گفت : پس از اعلام فراخوان مقالاتی به دبیرخانه این همایش ارسال شد كه كمیته علمی در حال بررسی مقالات و انتخاب آنها جهت ارائه در قالب سخنرانی و پوستر است.

دبیر دومین همایش حقوق مالكیت ادبی و هنری گفت: چشم انداز حقوق مالكیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط ، صنعت نشر ، سینما ، موسیقی و حقوق مالیكت ادبی و هنری و حقوق مرتبط ، چالش های حقوق مالكیت ادبی و هنری و نقض حقوق مالكیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از محورهای این همایش به شمار می روند.

وی با بیان اینكه همایش در 5 میز گرد تخصصی (پنل) برگزار می شود، افزود: در هر یك از پنلها علاوه بر سخنرانان اساتید و نخبگانی از حوزه و دانشگاه حضور خواهند داشت ، در نوبت صبح افتتاحیه و سخنرانی خواهیم داشت و در نوبت بعد از ظهر پنلهای تخصصی برگزار خواهد شد.

محسن زاده در مورد معرفی مقالات برتر همایش نیز گفت : در مراسم پایانی از چند پایان نامه برتر و مقالات برگزیده در این حوزه تقدیر خواهد شد، همچنین به منظور تنویر افكار عمومی و ترغیب هنرمندان و صاحبان اثر برای ثبت آثار خود در دفتر حقوق و امور مالكیت معنوی به صورتی نمادین به چند اثر ثبت شده گواهی نامه اعطا خواهد شد.

وی با بیان اینكه متولی ثبت این آثار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است گفت : چندین هزار اثر از هنرمندان و مولفان در این دفتر به ثبت رسیده است كه تعداد آنها روز به روز بیشتر می شود.

محسن زاده گفت : ثبت آثار سند مالكیتی برای پدید آورندگان خواهد بود تا در صورت هر گونه سرقت ادبی ، تحریف و تعرض به آن حقوق مادی و معنوی صاحب اثر حفظ شود.

دومین همایش حقوق مالكیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط چهارم اردیبهشت ماه سال 91 در محل مركز همایشهای بین المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

فراهنگ **1630**1588





:: برچسب‌ها: باغ , مکزیک , عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: