مخالفان دولت سوریه از تصمیم بشار اسد استقبال نکردند
نوشته شده توسط : abbuse

دولت سوریه طرح صلح کوفی عنان را پذیرفت

یک سخنگوی کوفی عنان می گوید دولت سوریه طرح او برای پایان دادن به خشونت ها را پذیرفته است.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

تصمیم بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در پذیرش طرح آتش بس کوفی عنان، با استقبال سرد و همراه با تردید مخالفان دولت این کشور روبرو شده است.

گروههای مخالف دولت سوریه که هم اکنون در ترکیه گرد هم آمده اند، روز سه شنبه (۲۷ مارس، هشتم فروردین) و در پی انتشار خبر موافقت آقای اسد با طرح پیشنهادی دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، گفتند که عمیقا به وعده های رئیس جمهوری سوریه بدبین هستند و تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند شد که بر سر طرحی معامله کنند که به بقای بشار اسد در قدرت بینجامد.

گزارشگر بی بی سی که در محل اجلاس مخالفان دولت سوریه در ترکیه حضور یافته می گوید که حتی یک نفر از حاضران نیز از خبر پذیرش طرح کوفی عنان توسط آقای اسد به گرمی استقبال نکرده است.

گروههای مخالف دولت سوریه توافق کرده اند که خود را "شورای ملی سوریه" بنامند و عهده دار نمایندگی مردم این کشور شوند اما اختلاف نظرهای جدی و شکاف های عمیق میان این گروهها، اتحاد و کارایی این شورا را با سوالات اساسی مواجه کرده است.

دولت سوریه طرح پیشنهادی صلح کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه را پذیرفته است. در همین حال آقای عنان به چین سفر کرده تا حمایت مقامات این کشور را برای اجرای این طرح جلب کند.

آقای عنان گفته که وی اقدام اولیه دولت سوریه را گامی مهم تلقی می کند، اما برای خاتمه خشونت و خونریزی "عمل کردن به آن" نقشی کلیدی را بازی می کند.

آقای عنان همچنین در نامه ای از دولت سوریه خواسته است تا فورا به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند.

وی در پیشنهاد خود از نیروهای دولتی سوریه خواسته است تا استفاده از سلاح را در مناطق پر جمعیت کنار بگذارند.

او همچنین از گروههای مخالف می خواهد تا دست از حملات خود بردارند.

آقای عنان در صدد است تا حمایت رهبران چین را از طرح صلح پیشنهادی خود برای پایان دادن به بحران سوریه جلب کند.

وی که پیش از عازم شدن به پکن در مسکو سخن می گفت اظهار داشت که نباید به این بحران اجازه داد به درازا بکشد، اما در عین حال تاکید کرد که هر گونه جدول زمانی برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه باید با توافق همه طرفین تنظیم شود.

روسیه از طرح آقای عنان که شامل توافق آتش بس تحت نظارت سازمان ملل و انجام گفتگوهای سیاسی بین طرفین است، حمایت کرده است.

خبرنگاران می گویند که حمایت مسکو از طرح آقای عنان ممکن است کار او را در پکن آسان تر کند.

ون جیابائو و کوفی عنان

آقای عنان در پکن با نخست وزیر چین دیدار کرده است

چین و روسیه برای وتو کردن دو قطعنامه پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد که خشونت های اعمال شده توسط حکومت بشار اسد را محکوم می کرد، به شدت مورد انتقاد جامعه جهانی قرار گرفتند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تا کنون بیش از ۸۰۰۰ نفر در اثر سرکوب مخالفان حکومت سوریه به دست نیروهای دولت بشار اسد، رئیس جمهور کشته شده اند.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه (۲۵ مارس) پس از دیدار و ملاقات با دبیر کل سابق سازمان ملل گفت که از طرح آقای عنان کاملا حمایت می کند زیرا ممکن است این "آخرین فرصت برای سوریه باشد تا در دام جنگ داخلی طولانی و خونین نیفتد."

مقامات چینی گفته اند که امیدوارند مذاکرات به یافتن راه حلی برای پایان خشونت ها بینجامد، اما آنها نسبت به حمایت از پیشنهادهایی مبنی بر تغییر حکومت سوریه محتاطانه فکر خواهند کرد.

هنگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (۲۶ مارس) گفت که چین بر تلاش های آقای عنان برای میانجگری ارزش می نهد و امیدوار است که این دیدار فرصتی فراهم آورد تا در مورد یافتن راه حلی برای پایان بحران سوریه مذاکرات مفصلی انجام شود.

دیدار مخالفان

در همین حال گروههای مخالف دولت سوریه در ترکیه ملاقات می کنند تا برای رسیدن به توافق بر سر یک میثاق ملی مذاکره کنند.

این دیدار پیش از دومین ملاقات گروه موسوم به "دوستان سوریه" که قرار است روز اول آوریل انجام شود، صورت می گیرد.

گروه "شورای ملی سوریه"، متشکل از گروههای مخالف دولت آقای اسد، می گوید که هدف از مذاکرات در ترکیه دست یافتن به "اهداف مشترک مخالفان حکومت سوریه شامل سرنگونی رژیم دیکتاتوری و در نهایت تاسیس کشوری دموکراتیک و پلورالیست" است.

جاناتان هد، خبرنگار بی بی سی در استانبول می گوید که آنها به ایجاد یک جنبش معتبر و منسجم مخالف نیاز دارند تا بتوانند به اهدافی که در نظر دارند نزدیک شوند، در غیر این صورت مذاکرات ترکیه نیز مانند ملاقات قبلی این گروه در تونس بی نتیجه خواهد ماند.

طرح پیشنهادی آقای عنان که در ۶ نکته خلاصه شده از ارتش سوریه می خواهد که نیروهای خود و سلاح های سنگین را از مناطق پر جمعیت بیرون بکشد.

وی همچنین از همه طرفهای درگیر خواسته است تا روزی ۲ ساعت نبرد را کاملا متوقف کنند تا نیروهای امدادرسان برای ارائه کمک های انساندوستانه به مناطق جنگ زده دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر آن از مقامات سوریه خواسته شده است افرادی را که در جریان شورش ها بازداشت شده اند، آزاد کنند.

اما در طرح آقای عنان هیچ درخواست یا ضرب العجلی مبنی بر کناره گیری آقای اسد از قدرت وجود ندارد.





:: برچسب‌ها: غذا , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 748
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: