سرعت بخشی به امور فرهنگی و هنری، رویكرد اصلی مركز اسناد در سال 91 اعلام شد
نوشته شده توسط : abbuse

'مهدی رمضانی' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، عمده فعالیت های این مركز در سال 91 را تجدید چاپ حدود 500 عنوان كتاب از 800 اثر منتشر شده دانست و افزود: با توجه به نیاز مخاطبان و آگاه ساختن آنان از تاریخ انقلاب، كار جدی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی در مورد چاپ كتب جدید در سالجاری نیز گفت: حدود 76 عنوان اثر در حوزه مباحث پژوهشی در دستور كار مركز قرار دارد؛ در همین راستا 'مجموعه انقلاب اسلامی برای جوانان' نیز در حال آماده سازی است كه 70 درصد كار آن انجام شده و سال آتی به چاپ خواهد رسید. در این مجموعه نگاه جدیدی به تاریخ انقلاب اسلامی به لحا‌ظ نگارشی شده و بمنظور جذابیت بخشیدن به اثر، از عناصر گرافیكی بهره گرفته شده است.

رمضانی به انعقاد یك قرارداد پژوهشی خاص در حوزه كتاب با برخی نویسندگان اشاره كرد و توضیح داد: با توجه به آنكه شهر نجف اشرف در سال 2012 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی اسلام معرفی شده، دو تا سه عنوان كتاب در این زمینه منتشر خواهد شد.

وی گفت: یكی از این آثار 'انتفاضه شعبانیه' نام دارد، از آنجا كه هیچ كار جدی درمورد حركت شیعیان در مقابل رژیم بعث عراق در زمان 'صدام' صورت نگرفته، در این اثر پژوهشی كه 'ضیاء الدین تبرائیان' آن را انجام داده با اسناد و تصاویر به این موضوع اشاره خواهد شد كه امیدواریم قبل از بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب رونمایی شود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی - هنری مركز اسناد انقلاب اسلامی، رونمایی از كتاب های اثرگذار تاریخی و سیاسی را به عنوان برنامه های فصلی این مركز نام برد و گفت: در هر فصل یك برنامه رونمایی خواهیم داشت.

رمضانی به تولید دو تا سه عنوان كتاب صوتی از مجموعه كتاب های مكتوب اشاره و خاطر نشان كرد: كتاب های 'خاطرات آقای سلیمانی محافظ امام راحل' و 'مجموعه دو جلدی آقای ناطق نوری' از جمله این آثار است كه امیدواریم به نمایشگاه كتاب برسد.

وی به انتشار مجموعه مستند 'سرزمین من' اشاره كرد و گفت: یكی از برنامه های مركز، تولید مجموعه مستند تصویری است كه كارهای اجرایی آن در دست اقدام است.

رمضانی به راه اندازی 'پایگاه اختصاصی خدمات رسانی' به مخاطبان علاوه بر پایگاه اطلاع رسانی مركز در سال جاری اشاره كرد و افزود: این موضوع با جدیت تمام در حال پیگیری است و قرار است با راه اندازی آن در حوزه تاریخ انقلاب، علاوه بر پژوهشگران به هنرمندان و كارگردانان در زمینه تولید آثار مستند و سینمایی نیز خدمات ارائه شود؛ انجام این كار خدمت بزرگی به مخاطبان و محققان خواهد بود.

وی گفت: معرفی تاریخ انقلاب با زبانی قابل فهم به نسل جوان از موضوعاتی است كه باید در این مركز و سایر دستگاههای فرهنگی و آموزشی مورد توجه قرار گیرد؛ با توجه به این موضوع كه تا كنون كار جدی در حوزه كودك ونوجوان در حوزه معرفی تاریخ انقلاب صورت نگرفته و فاصله زمانی روزبه روز بیشتر می شود، نیازمند استفاده از محصولات جدید و زبانی جدیدتر هستیم.

رمضانی ادامه داد: اینكه تاریخ انقلاب و حتی دفاع مقدس فقط در كتب درسی گنجانده شود كافی نیست بلكه نیازمند آن هستیم تا با محصولات و با نگاه و قلمی جدید به این مباحث بپردازیم كه امیدواریم مركز اسناد بتواند با تولید محصولات اثر گذار، گامی در این راستا بردارد.

وی به تشریح عملكرد این مركز در سال 90 پرداخت و گفت: 200 عنوان كتاب تجدید چاپی و انتشار 76 اثر چاپ اولی و پنج رونمایی كتاب از جمله فعالیت های این مركز در سال گذشته بود.

رمضانی به تولید 30 هزار عنوان صفحه كتاب و یكصد هزار جلد اثر تولیدی در این سال اشاره كرد و گفت: قالب آثار تولید شده توزیع و به فروش رسیده است.

وی با بیان آنكه علیرغم تمامی تولیدات و فروش خوب آثار مركز، تا رسیدن به حد مطلوب در حوزه كتاب و كتابخوانی و تولید محتوا فاصله داریم گفت: شمارگان كتاب و تولید آثار ارزشمند با توجه به جمعیت كشور كم است.

رمضانی به تولید و اصلاح محتوا برای رسانه ها و نشریات، موسسه نمایه و صدا وسیما به عنوان یكی دیگر از اقدامات مركز در سال گذشته اشاره كرد.

وی تغییر مركز اسناد از انتشارات به موسسه فرهنگی - هنری را یكی دیگر از اقدامات جدی در سال 90 در این مركز عنوان كرد.

رمضانی، تولید محتوا در حوزه تاریخ انقلاب و معرفی آن با زبانی ساده و قابل فهم به نسل های جوان را منوط به همت و هم افزایی تمامی دستگاه های مرتبط عنوان كرد و افزود: وزارتخانه های آموزش و پرورش و آموزش عالی در این زمینه می توانند اثر گذار باشند.

فراهنگ ** 1630 ** 1071





:: برچسب‌ها: فرانسه ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: