نوشته شده توسط : abbuse

- جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل حضرت امام(ره)، با حركت اسلامی مردم ایران و رهبری نهضت اعلام همبستگی كردند. این مهمترین واقعه این روز بود كه نشان از سقوط رژیم شاهنشاهی داشت.

- ستاد ارتش، عكس روزنامه كیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل حضرت امام (ره)را تكذیب كرد.

- خبرگزاری پارس (جمهوری اسلامی- ایرنا) در حمایت از حركت انقلابی مردم مبارز ایران در یك اطلاعیه كه توسط هیات موسس كانون كاركنان آن صادر شده بود، اعلام كرد بدلیل تحریف خبرها توسط رادیو تلویزیون و برای نشان دادن اعتراض خود به این شیوه خبررسانی، از ارسال تلكس های خبری به این سازمان خودداری و رادیو تلویزیون را تحریم خبری می كند.

- كاركنان 11 وزارتخانه اعلام كردند كه فقط با دولت منصوب امام (ره) همكاری می كنند.

- طرفداران رژیم پهلوی، اماكن مختلف شهر خوی را به آتش كشیدند.

- در تهران شماری از هواداران رژیم كه به طرفداری قانون اساسی تجمع كرده بودند، با انقلابیون به زد و خورد پرداختند.

- بزرگ ترین راهپیمایی در سراسر كشور، برگزار شد و میلیونها نفر به دولت موقت، آری گفتند.

- امام خمینی(ره) طی نطق كوتاهی كه از شبكه تلویزیونی كاركنان اعتصابی رادیو و تلویزیون بطور مستقیم پخش ‌شد ضمن آرزوی موفقیت برای كاركنان رسانه‌های جمعی فرمودند: 'دستگاه‌هایی در این قسمت بوده و هست كه بایستی در خدمت مردم می‌بودند. ولی رژیم غاصب از آنها در راه هدف‌های نامشروع استفاده كرده است. '

- در درگیری‌ های شهر گرگان، پنج نفر كشته و 11 نفر مجروح شدند.

- خانواده افسران بازداشتی نیروی هوایی، همچنان با ادامه تحصن، تهدید به اعتصاب غذا كردند.

- شریف امامی كه از طرف دادستانی ممنوع‌الخروج شده بود، از كشور گریخت.

- روزنامه ها از قول رادیو لندن در این روز خبر از انجام مذاكرات بازرگان با بختیار و ارتش می دهند این در حالی است كه بختیار اعلام كرده است:' در برابر آیت الله و بازرگان مقاومت می كنم.'

- بختیار اعلام كرد: اگر انتخابات در شرایط آزاد و آرام برگزار شود، نتیجه رفراندم مخالفان را می پذیرم!

- امام خمینی در دیدار جمعی از قضات و وكلای دادگستری در مدرسه علوی ضمن اشاره به وضع نابسامان قوه قضاییه در گذشته گفتند: در آینده كلیه فاسدان و كسانیكه از بیت‌المال مردم سوء استفاده كرده در دادگستری محاكمه خواهند شد و در رأس این اشخاص شاه قرار دارد. ما از كشوری كه شاه در آنجا به سر می‌برد خواهیم خواست او را تحویل دهد تا محاكمه و مجازات شود . اما اگر آنها از استرداد وی خودداری كردند در دادگستری او را غیابا محاكمه كرده و پس از محكومیت اموال او را ضبط خواهیم كرد.

اطلاع**9131**1717



:: برچسب‌ها: تصویر , پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse
محمود احمدی نژاد

روابط آقای احمدی نژاد و مجلس ایران پر تنش بوده است

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران گفت که با توجه به قانع نشدن نمایندگان سئوال کننده از پاسخهای نمایندگان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور این کشور، او باید ظرف یک ماه برای پاسخ دادن به این سئوال شخصا در مجلس حاضر شود.

آقای باهنر که ریاست جلسه امروز سه شنبه ۱۸ بهمن (۷ فوریه) مجلس ایران را به عهده داشت، گفت که هیأت رئیسه مجلس در این مورد موضعی ندارد و تنها بر اساس قانون عمل می کند.

مصطفی رضا حسینی، سخنگوی طراحان سئوال از آقای احمدی نژاد روز شنبه اعلام کرده بود که نمایندگان مجلس از پاسخ نمایندگان رئیس جمهور قانع نشده اند.

طرح سئوال از رئیس جمهور با ۷۹ امضا و ۱۰ محور، در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۹ آذر تحویل هیات رئیسه مجلس شد و علی لاریجانی رئیس مجلس به هیات رئیسه مجلس دستور داد که این طرح به کمیسیون های تخصصی مجلس ارجاع شود.

متن این سئوال امروز و در پی قانع نشدن نمایندگان سئوال کننده از پاسخ نمایندگان آقای احمدی نژاد که در این کمیسیون ها مطرح شده بود، در صحن علنی مجلس قرائت شد.

محور سئوالات نمایندگان از آقای احمدی نژاد اظهارات او درباره جایگاه برتر دولت نسبت به مجلس و اینکه مجلس دیگر در راس امور نیست، بی توجهی به مسائل فرهنگی جامعه از جمله حجاب، اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی، برکناری منوچهر متکی وزیر امور خارجه، قهر یازده روزه و اختلاف نظر با آیت الله خامنه ای بر سر حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و اجرا نشدن قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار بودجه به مترو بود.

"آقای احمدی‌نژاد دولت خود را "قانونمندترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی" می‌خواند اما گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس او را به بی‌اعتنایی به قانون متهم می‌کنند"

این طرح تیر ماه امسال با امضای ۱۰۰ نماینده به هیات رئیسه مجلس هشتم ارائه شد اما هیات رئیسه آن را در دستور کار قرار نداد.

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی، در صورتی که دست کم یک چهارم نمایندگان سوالی را در مورد یکی از وظایف رئیس جمهور مطرح کنند، او موظف است در مجلس حاضر شود و به سئوال نمایندگان پاسخ بدهد.

بعد از تلاس نمایندگان سرانجام در آبان ماه پس از تشکیل یک کمیته ویژه در مجلس، قرار شد که نمایندگان آقای احمدی نژاد در کمیسیونهای مختلف حاضر شوند و به سئوالات جواب دهند.

این اولین بار در تاریخ ایران است که رئیس جمهور برای پاسخ دادن به سئوال نمایندگان، به مجلس احضار می شود.



:: برچسب‌ها: جشنواره , اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse
فضيلة مبارك

فضيلة مبارك ساعتی بعد از آزادی در جمع معترضین در میدان آزادی حاضر شد

مقامات بحرین دو فعال حقوق بشر را آزاد کرده اند. این دو نفر سال گذشته به خاطر حمایت از جنبش دموکراسی خواه در این امیرنشین به زندان افتاده بودند.

فضيلة مبارك نزدیک یک سال بعد از آنکه به اتهام گوش دادن به "ترانه های انقلابی" در اتومبیلش بازداشت شد، روز دوشنبه از زندان آزاد شد.

نفر دوم، ناصر ال راس، یک شهروند کانادایی کویتی تبار به جرم نقض قانون بحرینی منع شرکت در تجمعات غیر قانونی، به پنج سال زندان محکوم شده بود.

این دو نفر در حالی آزاد می شوند که دولت بحرین هنوز درگیر خاموش کردن اعتراضات دموکراسی خواهانه ای است که از 14 فوریه سال 2011 آغاز شد. به گفته سازمانهای مدافع حقوق بشر، حداقل 60 غیر نظامی و چهار مامور پلیس در عرض این مدت کشته شده اند.

صدها نفر دیگر مجروح شده اند و هزاران نفر نیز از مشاغل خود اخراج شده اند. بسیاری از چهره های سیاسی، رهبران مذهبی و مدافعان حقوق بشر در دادگاه های نظامی محاکمه و به احکامی بین 4 سال زندان تا حبس ابد محکوم شده اند. ناظران بین المللی مستندات این احکام را فاقد وجاهت قانونی توصیف کرده اند.

اکثر قربانیان، مجروحان و زندانیان وقایع اخیر از شیعیان بحرینی هستند که اکثریت جمعیت این جزیره را تشکیل می دهند. شیعیان سالهاست که نسبت به تبعیض علیه هم کیشانشان توسط خاندان سنی مذهب حاکم معترض هستند.

اعتراضات در مراسم تشییع

ماه گذشته، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین تلاش کرد تا با اعلام برخی اصلاحات در قانون اساسی که با هدف تقویت پاسخگویی مقامات دولتی تدوین شده بود، بخشی از مطالبات معترضان را برآورده کند.

پادشاه بحرین دستور داد تا مساجد شیعیان که توسط نیروهای دولتی تخریب شده بودند، بازسازی شوند و کارمندان اخراج شده دعوت به کار شوند. او همچنین دو حقوق دان برجسته بریتانیایی را مسئول اصلاح اساسی نظام قضایی بحرین کرد.

اما به نظر می رسد روشهای خشنی که کماکان توسط نیروهای امنیتی بحرین اعمال می شوند، تلاشهای پادشاه را خنثی کرده اند.

سازمان عفو بین الملل می گوید طی هفته های اخیر، چندین نفر از معترضین در اثر "کاربرد نامناسب گاز اشک آور" جان خود را از دست داده اند. این سازمان مدافع حقوق بشر نیروهای امنیتی بحرین را به شلیک گاز اشک آور در محوطه های بسته و منازل مردم متهم می کند.

مرگ مشکوک دو تن از معترضان در ماه گذشته نیز به موضوع مناقشه برانگیزی تبدیل شده است. وزارت کشور بحرین می گوید فرد اول در اثر غرق شدگی و فرد دوم در اثر عوارض طبیعی فوت کرده است.

خانواده این افراد مدعی شده بودند که آنها بعد از بازداشت توسط نیروهای امنیتی، زیر شکنجه جان باخته اند و بی بی سی تصاویری را دریافت کرده که به نظر می رسد ادعای این خانواده ها را تائید می کند.

دولت بحرین تقاضای این دو خانواده را برای انجام کالبد شکافی مستقل رد کرده است.

مراسم تشییع جنازه این افراد در روستاهایی در نزدیکی منامه، پایتخت بحرین با اعتراض روستائیان خشمگین همراه شد. متعرضان به سوی نیروهای پلیس کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و پلیس نیز مبادرت به شلیک گاز اشک آور و بمب های صوتی کرد.

"میدان آزادی"

در حالی که ناآرامی ها در روستاهای شیعه نشین ادامه دارد، فعالان ضد دولتی تلاش دارند تا با برگزاری راهپیمایی در قلب شهر منامه، در سالگرد آغاز اعتراضات مردمی، پایتخت را بار دیگر در اختیار بگیرند.

میدان مروارید که در دور قبلی اعتراضات به کانون تجمع مخالفان تبدیل شده بود، هنوز در محاصره نیروهای امنیتی است.

اما نبیل رجب، فعال پیشکسوت حقوق بشر بحرینی اعلام کرده روز چهاردهم فوریه پیشاپیش تظاهراتی برای باز پس گیری میدان مروارید حرکت خواهد کرد.

آقای رجب می گوید: "این میدان به مردم تعلق دارد، به عنوان نمادی از مبارزه آنها برای آزادی. ما به طور مسالمت آمیز آنرا پس خواهیم گرفت."

واکنش دولت این بوده که به جمعیتهای سیاسی بحرین اجازه دهد تجمعاتی را به طور قانونی برگزار کنند، تجمعاتی که هزاران نفر را به خود جذب کرده است.

این اقدام نشان می دهد در آستانه سالگرد آغاز اعتراضات، مقامات بحرین نگران اند که چگونه بدون برانگیختن محکومیتهای جهانی، موج جدید اعتراضات را مهار کنند.

یک فعال ضد دولتی به بی بی سی گفت: "دولت تلاش دارد سوپاپ اطمینانی باز کند."

شب دوشنبه، جمعیتی بالغ بر هزار نفر در میدان آزادی که در نزدیکی میدان مروارید واقع شده، با سر دادن شعار از حضور فضيلة مبارك در این میدان ابراز حمایت کردند.



:: برچسب‌ها: روز تعطیل , توکیو , بهار ,
:: بازدید از این مطلب : 436
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش ایرنا دفتر مطبوعاتی استانداری قندهار افغانستان امروز (چهارشنبه) با انتشار بیانیه از باز داشت یك تبعه پاكستانی با اسناد مرتبط با طالبان در این استان خبر داد.

بر اساس این گزارش 'محمد بخش' روز گذشته در مركز شهر قندهار باز داشت شد.

بر اساس گزارش دفتر مطبوعاتی استانداری قندهار یك دستگاه خودرو مملو از مواد منفجره نیز در این استان كشف و خنثی شد.

گزارش های دریافتی از استان غزنی افغانستان نیز حاكی كه دو عضو طالبان در یك درگیری با ارتش افغانستان كشته شدند.

دولت افغانستان همواره سازمان اطلاعات ارتش پاكستان و برخی مقامات این كشور را متهم به همكاری و حمایت از گروه طالبان می كند. مقامات پاكستان با رد این اتهامات می گویند ثبات در افغانستان ثبات در پاكستان است.

آساق**ع.ن**1501



:: برچسب‌ها: خام , پاییز , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 533
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره ، مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی لیبی اعلام كرد: توطئه هایی علیه انقلاب لیبی در داخل و خارج از این كشور در جریان است. وی گفت كه سازمان های امنیتی لیبی توانسته اند چند عملیات خرابكارانه را پیش از وقوع خنثی كنند.

عبدالجلیل افزود: از حدود 2 ماه پیش تاكنون اداره آگاهی در بنغازی كه یكی از نهادهای فعال امنیتی است، توانسته یك شبكه خرابكاری و انفجار را شناسایی و متلاشی كند. افراد این شبكه در حال حاضر در حال بازجویی هستند. در طرابلس هم كمیته امنیتی وابسته به وزارت كشور طی این مدت 3 توطئه برای انفجار را خنثی كرده است كه این شبكه ها و عملیات آنان با اتباع لیبی در خارج و حتی برخی طرف های داخلی مرتبط است.

از سوی دیگر 'مصطفی نوح' معاون رئیس سازمان اطلاعات لیبی، فرزندان معمر قذافی دیكتاتور معدوم لیبی و باقی مانده های نظام او را متهم كرد برای ایجاد ناامنی و بی ثباتی در كشور لیبی تلاش می كنند.

نوح به شبكه الجزیره گفت: این افراد از خاك كشورهای همسایه لیبی برای عملیات آدم ربایی و انفجار و قتل مردم لیبی استفاده می كنند.

نوح افزود: افراد زیادی هنوز با اندیشه ها و اهداف نظام سرنگون شده قذافی زندگی می كنند مانند افراد گارد و گردان های امنیتی و سران كمیته های مردمی و فرزندان قذافی كه در چند كشور همسایه زندگی می كنند. دختر قذافی شب و روز سرگرم تحریك افراد و افكار عمومی علیه انقلاب لیبی است و پس قذافی كه به همراه گروهی از بقایای نظام در نیجر زندگی می كند و نیز بقایای نظام كه در مصر مستقر شده اند از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به انقلاب لیبی دریغ نمی كنند. این افراد برای سازمان های اطلاعاتی كشورهای همسایه كاملا شناخته شده هستند. دولت لیبی در حال حاضر سرگرم تماس و مذاكره با كشورهای همسایه است تا از آنان بخواهد این گونه افراد را كه پایگاه های تروریستی در خاك آنها ایجاد كرده اند تحویل دهند زیرا عملیات انفجار، آدم ربایی و كشتار مردم از سوی آنان هدایت می شود.

مترجمام 1491**1609



:: برچسب‌ها: سان ,
:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

روزنامه 'توتوسپورت'چاپ ایتالیا در این باره نوشت، ویاس بوآس بعد از اینكه نتوانست چلسی را در كورس قهرمانی در مسابقات فصل جاری نگه دارد، با انتقادهای شدیدی روبرو شده است.

چلسی یكشنبه شب در دیدار مقابل منچستریونایتد اجازه داد برتری 3 بر صفرش در ورزشگاه استمفوردبریج به تساوی تبدیل شود.

این نتیجه موجب انتشار شایعاتی در مورد احتمال بازگشت 'خوزه مورینیو' به این تیم شد.

از سوی دیگر جایگاه 'كلودیو رانیه ری' نیز در اینترمیلان مورد تهدید قرار گرفته است چراكه این تیم در چهار مسابقه گذشته خود موفق به برد نشده و فقط در دو بازی هشت گل خورده است.

گفته می شود 'ماسیمو موراتی'‌رییس باشگاه اینترمیلان از طرفداران ویاس بواس است و در صورتی كه این مربی پرتغالی چلسی را ترك كند، برای به خدمت گرفتن او دست به كار خواهد شد.

9126**1440



:: برچسب‌ها: شب , د , هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 505
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش ایرنا، این اعضای طالبان طی عملیات های مختلف در روز گذشته در استان های، هلمند، قندهار، خوست و لوگر كشته و یا بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش مقادیری مهمات و تعدادی سلاح نیز بدست نیروهای پلیس افغانستان افتاد.

خشونت ها طی ده سال گذشته با وجود 140 هزار نظامی خارجی به سركردگی آمریكا در افغانستان افزایش یافته است. روز گذشته فرمانده نظامیان ویژه آمریكایی از گسترش عملیات های جنگی در افغانستان خبر داد.

وی همچنین افزود كه در نوع عملیاتهای جنگی آمریكا علیه طالبان بازنگری كرده و تغیراتی را در آن بوجود آورده است.

آساق**ع.ن**1501



:: برچسب‌ها: توکیو , چشم انداز ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

19 بهمن 1358

در نخستین سالروز رژه باشكوه همافران نیروی هوایی در برابر 'امام‌خمینی'(ره)، روز 19 بهمن به عنوان 'روز نیروی هوایی' شناخته شد.

19 بهمن 1357

گروه كثیری از همافران و پرسنل نیروی هوایی در اقامتگاه 'امام خمینی'(ره) با انجام مراسم رژه نظامی همبستگی خود را با انقلاب، امام و مردم اعلام كردند.

19 بهمن 1357

كاركنان 11 وزارتخانه اعلام كردند كه فقط از دولت موقت منصوب امام اطاعت می كنند.

19 بهمن 1351

'هنری كیسینجر' وزیر خارجه آمریكا در راه بازگشت از سفر رسمی به مسكو برای سفری نیم ساعته، به تهران آمد.

19 بهمن 1349

'امام خمینی'(ره) با ارسال پیامی برای زائران خانه خدا، بر لزوم طرح مشكلات مسلمانان از جمله مساله فلسطین در مراسم حج تاكید فرمودند. در همین روز حجت‌الاسلام' محمدرضا ناصری' در جریان پخش اعلامیه‌های 'امام خمینی'(ره) در مكه مكرمه دستگیر و به مقامات ایرانی تحویل شد.

19 بهمن 1348

'حسن البكر' رییس جمهوری عراق، ایران را به تحركات نظامی در مرزهای مشترك دو كشور متهم كرد.

19 بهمن 1338

كرسی زبان فارسی در دانشگاه كالیفرنیا تشكیل شد. اینك دانشگاه كالیفرنیا با بیش از پنجاه هزار دانشجو و كتابخانه‌ای با دو میلیون عنوان كتاب دارای برنامه‌های شرق‌شناسی و درسهای ایران‌شناسی است.

19 بهمن 1323

استعفای 'آرتور میلسپو' رییس كل دارایی ایران مورد قبول دولت و مجلس شورای ملی واقع شد. وی 27 دی استعفا كرده بود.

19 بهمن 1321

' آرتور میلسپو' برای اداره امور مالی ایران وارد تهران شد. وی طی سالهای 1301 تا 1304 نیز جزو هیأت كارشناسان مالی آمریكا در ایران فعالیت كرده بود.

19 بهمن 1305

عده زیادی از قضات دادگاهها و مقامات عدلیه به دستور 'علی اكبر داور' وزیر جدید عدلیه بركنار شدند.

اطلاع**9131**1717



:: برچسب‌ها: جشن تولد , لندن ,
:: بازدید از این مطلب : 468
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

بیل دیکین، پروفسور روانپزشک در دانشگاه منچستر می‌گوید: "به نظر ما یک پنجم جمعیت بریتانیا در مقطعی از زندگی‌شان دچار افسردگی می شوند."

رویارویی با تجربه‌های ناگوار زندگی مانند طلاق، بیکاری، سوگواری و یا هر نوع شکست دیگر باعث افسردگی در بسیاری از افراد می شود. پس چرا بسیاری دیگر در اثر این اتفاقات افسرده نمی‌شوند؟

فردی که در اثر این تجربه‌ها افسرده نمی‌شود دارای خصوصیتی است که در اصطلاح روانپزشکی از آن به عنوان "حالت ایستادگی یا مقاومت" یاد می‌کنند.

آنطور که دکتر ربکا الیوت، روانشناش از دانشگاه منچستر می‌گوید همه ما در جایی از خط درجه بندی شده سلامت روانی قرار داریم.

او در این مورد توضیح می‌دهد: "در یک سوی (این خط) کسانی هستند که بسیار آسیب پذیرند و هنگام رویارویی با میزان فشار عصبی کم یا حتی هیچگونه فشاری دچار اختلالات روحی می‌شوند. در سوی دیگر (این خط) کسانی وجود دارند که زندگی بسیار بد و مملو از تجربه های تلخ داشته اند اما همچنان مثبت و خوشبین باقی مانده‌اند."

به نظر او بیشتر ما جایی در وسط قرار داریم.

اما این مقاومت و ایستادگی چیست؟ آیا چیزی است که ما آن را به ارث می‌بریم، و یا چیزی اکتسابی است؟ آیا می توان ردپای شیمیایی آن را در مغز یافت؟ یا به نحوه پیوند اعصاب و یا فعالیت الکتریکی اعصاب مربوط می‌شود؟ اگر دارای این خصوصیت نیستیم می توانیم آن را به دست بیاوریم؟

متاسفانه جواب همه این سوال‌ها مشابه است. ما حقیقتا نمی‌دانیم. اما دوست داریم و نیاز داریم که بدانیم، زیرا طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، افسردگی بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیل دیکین، پروفسور روانپزشک در دانشگاه منچستر می‌گوید: "به نظر ما یک پنجم جمعیت بریتانیا در مقطعی از زندگی‌شان دچار افسردگی می شوند."

چیزی که باعث نگرانی می شود این است که به نظر او در حال حاضر تعداد بیشتری از افراد نسبت به گذشته دچار افسردگی می‌شوند و علاوه بر آن تاثیر افسردگی بر روی جوانان نیزاین روزها بیشتر شده است.

بیل دیکین، ربکا الیوت و دیگر همکارانشان تحت حمایت شورای پژوهش پزشکی، با بررسی دقیق مغز انسان، تلاش می کنند تا منشا و ماهیت این خاصیت مقاومت را درک کنند.

"با استفاده از اسکن های مغزی می‌توان "نمایه علمی‌عصبی" مشکلات یک شخص را ترسیم کرد. این اطلاعات می‌تواند به تصمیم‌گیری درخصوص بهترین روش معالجه، کمک کند"

بیل دیکین

آنها معتقدند درک بهتر این مسئله ممکن است به نفع کسانی تمام شود که دارای این خاصیت نیستند.

کسانی که مورد تحقیق قرار گرفته اند عمدا از سطوح مختلف انتخاب شده اند. بعضی ها گاه به گاه دچار افسردگی شده اند، بعضی ها بیش از حد معمول با فراز و نشیب های زندگی دست و پنجه نرم کرده اند و بعضی از آنها زندگی نسبتا بهتری داشته اند.

دکتر بیل دیکین می‌گوید این تحقیقات آنها را متوجه عملکرد مغز در این خصوص کرده است. وی از جمله به " درک انعطاف پذیر" - قابلیت انسان در تطبیق با شرایط مختلف زندگی - و همینطور میزان توانایی مغز برای پردازش و به یاد آوردن خاطرات و موضوعات شادی بخش اشاره کرد.

حافظه عاطفی

افرادی که در این تحقیقات شرکت کردند به چهار گروه مختلف تقسیم شدند. گروه ها عبارتند از افرادی با استرس زیاد، استرس کم، دارای افسردگی و بدون افسردگی.

نمونه ای از آب دهان همه آنها برای اندازه‌گیری میزان هورمون استرس، آزمایش شده است. فعالیت های مغزی بسیاری از آنها نیز اسکن می‌شود تا نشان دهد که هنگام فعالیت های گوناگون کدام بخش های مغز فعال می شوند.

ربکا الیوت می‌گوید: "در یکی از آزمایش ها به آنها تصاویری با بار احساسی نشان می‌دهیم. آنها باید این تصاویر را به خاطر بسپارند. مدت کمی بعد این تصاویرهمراه با تصاویر دیگر دوباره به آنها نشان داده می‌شود. آنها باید از میان همه، آن تصاویر را تشخیص دهند. از این طریق ما می توانیم قابلیت انسان ها در به یاد آوردن موضوعات عاطفی را اندازه گیری می کنیم."

خانم الیوت می گوید که تحقیقات هنوز کاملا نشده است و به عنوان مثال هنوز نمی‌توان گفت که تفاوت عملکرد مغز بین گروه های مختلف دقیقا چیست.

اما نشانه هایی که موجب دلگرمی است، وجود دارد. ارتباطی که بین میزان خاصیت ایستادگی مغز افراد با چگونگی عملکرد آنها در آزمون های مختلف وجود دارد، یکی از نشانه های دلگرمی است.

دکتر ربکا الیوت در این باره می گوید: "مثلا نتایج اولیه تحقیقات نشان داده است افرادی که خاصیت ایستادگی بیشتری دارند، احتمال آنکه تصاویری حاوی صورت‌های شاد به یادشان بماند بیشتر است تا تصاویری با صورت‌های غمگین."

هنوز مشخص نیست که چگونه پزشکان از تحقیقات اخیر در دانشگاه منچستر می توانند استفاده کنند. چیزی که از آن به عنوان خاصیت ایستادگی مغز یاد می شود، به مخلوطی از فعل و انفعالات بین ژن های انسان ، مواد شیمیایی بدن، شبکه اعصاب در مغز و تجربه های زندگی ما بستگی دارد.

اما به طور کلی پژوهشگران امیدوارند تا با درک فعالیت های مغزی که نشان دهنده خاصیت ایستادگی و مقاومت آن است، به درمان های تازه و یا شیوه های جدید درمان اختلالات عصبی دست یابند.

دارویی برای ایجاد خاصیت ایستادگی؟

بیل دیکین می‌گوید که با استفاده از اسکن های مغزی می‌توان "نمایه علمی‌عصبی" مشکلات یک شخص را ترسیم کرد. این اطلاعات می‌تواند به تصمیم‌گیری درخصوص بهترین روش معالجه، کمک کند.

ممکن است مریضی دارای قابلیت "درک انعطاف پذیر" باشد اما به یاد آوری افکار و خاطره های غمگین گرایش بیشتری داشته باشد.

بیل دیکین می‌گوید: "درک این مطلب به ما فرصت می دهد تا با ایجاد یک برنامه درمانی برای شخص مورد نظر مانع از افسردگی او در آینده شویم." به گفته او در مرحله اول، این درمان به احتمال زیاد نوعی گفتر درمانی خواهد بود.

اما ربکا الیوت در پاسخ به این سوال که آیا می شود دارویی ساخت که با استفاده روزانه از آن فعالیت مغز را تحت تاثیر قرار داد و خاصیت مقاومت آن را بیشتر کرد، می‌گوید: "به نظرم ساخت چنین دارویی از نظر تئوری امکان پذیر است اما مطمئن نیستم مردم تا چه حد تمایل به استفاده از آن را داشته باشند."

اما هرچه باشد پیدا کردن راهی برای تقویت خاصیت مقاومت مغز ارزش آن را دارد. فقط کافی است پای صحبت پولین، یکی از افرادی که در تحقیقات دانشگاه منچستر شرکت کرد بشینید.

پولین در دوره ای که بیکار بود و با مشکلات مالی درگیر بود، باید سه فرزندش را به تنهایی بزرگ می کرد، دچار افسردگی شدیدی شد و کاملا منزوی شده بود.

پولین می‌گوید: "احساس انزوا می کردم و دلم می خواست روی تختم بنشینم و گریه کنم. زمانی آنقدر حالم بد شده بود که دیگر نمی خواستم با بچه هایم باشم. آن زمانی بود که به دکتر مراجعه کردم."

هنوز دارویی برای ایجاد قابلیت مقاومت در وجود ندارد ولی شاید روزی پزشکان بتوانند برای پولین این دارو را تجویز کنند.



:: برچسب‌ها: غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ' آنتونیا شركا' در نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی 'من همسرش هستم' كه با حضور اصحاب رسانه و عوامل فیلم در سالن سعدی مركز همایش های برج میلاد برگزار شد، افزود: با توجه به اینكه، نویسنده فیلم یك خانم است، این كنجكاوی ایجاد می شود كه فیلم به دنبال یك نگاه زنانه است اما اینگونه نیست.

این منتقد از جمله ایرادات موجود در فیلم را پایان بندی نامناسب آن دانست و گفت: به عنوان مثال در پایان فیلم علت بازگشت شخصیت شهلا به خانه معلوم نمی شود و در مجموع آن گونه كه باید لحظه های فیلم خوب نشده است.

شركا با بیان اینكه ساختار فیلم نامه نیز قدری قابل تامل است، افزود: در سینمای ایران زن خائن وجود ندارد اما در این فیلم به این مساله اشاره شده است كه البته در پایان فیلم مشخص می شود وجود رابطه خائنانه دروغ بوده است.

این منتقد سینما در ادامه با یادآوری اینكه موسیقی فیلم بیش از حد زیاد است، گفت: موسیقی فیلم قبل از آغاز صحنه به مخاطب هجوم می آورد و سعی دارد حس صحنه را پیش از خود آن به مخاطب منتقل كند.

در ادامه، مصطفی شایسته كارگردان فیلم در پاسخ به نقدهای منتقد فیلم گفت: جاهایی كه از سوی منتقد به عنوان نقاظ ضعف فیلم عنوان شد، دقیقا بر اساس نظر من عمل شده بود.

این كارگردان ادامه داد: خانواده ای كه در این فیلم دست مایه كار قرار گرفته، خانواده ای است كه مرد به زن توجه ندارد، كودكان تندخو و پرخاشگر هستند و مادر خانواده با وجود تمام مشكلات از كوچك ترین وظیفه مادری خود دریغ نمی كند.

در ادامه، نازنین لیقوانی نویسنده فیلم سینمایی من همسرش هستم گفت: وقتی فیلمنامه نوشته می شود باید از صافی ذهن كارگردان عبور كند و فیلمی كه نمایش داده شد، نوشته های من و برداشت های كارگردان از این نوشته ها بوده است.

این نویسنده افزود: الزاما یك اثر سینمایی نباید در پایان تكلیف همه موارد را مشخص كند.

نازنین مفخم تدوین گر این فیلم نیز گفت: مونتاژ یك فیلم با دستور كات كارگردان سر و كار ندارد بلكه با روایت فیلم سر و كار دارد.

این تدوین گر افزود: تدوین گر نخستین كسی است كه خارج از گروه سازنده فیلم را تماشا می كند و آن چیزی كه هنگام تماشای فیلم به من منتقل شد این است كه این فیلم كالبد شكافی شخصیت طبقه متوسط زنان جامعه است.

در ادامه، شركا منتقد سینما خطاب به تدوین گر فیلم كه معتقد بود باید حس های شخصیت زن فیلم شناخته شود، گفت: متاسفانه این حس ها خوب در نیامده است و حسی كه بتوان فهمید زن داستان شوهر خود را دوست دارد یا نه دیده نمی شود و بیشتر حس بی تفاوتی دارد.

مفخم تدوین گر فیلم سینمایی من همسرش هستم در پاسخ به شركا منتقد سینما گفت: ما نیز دقیقا می خواستیم حس بی تفاوتی زن داستان را منتقل كنیم.

وی افزود: این زن نسبت به زندگی خود بی تفاوت است اما خودش فكر می كند كه زندگی اش را دوست دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در ادامه این نشست مصطفی زمانی بازیگر فیلم سینمایی 'من همسرش هستم' گفت: زمانی كه فیلم نامه را خواندم احساس كردم كه شخصیت این نقش از لحاظ سنی برای من بسیار دشوار است اما با صحبت هایی كه با آقای شایسته كارگردان فیلم داشتم، برای ایفای نقش در این فیلم بسیار مصمم شدم.

شایسته در ادامه درباره نحوه انتخاب بازیگران این فیلم و ناهمخوانی سنی مصطفی زمانی و نیكی كریمی در فیلم سینمایی من همسرش هستم گفت: این امر به دلیل اطلاع كامل شما از مشخصات شناسنامه ای آقای زمانی و خانم كریمی است و كسی كه این اطلاعات را نداشته باشد متوجه نمی شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه قدرت بازی آقای زمانی، تا حدود زیادی فاصله سنی موجود میان وی و خانم كریمی را برطرف كرده است.

اجتمام**9140**1597



:: برچسب‌ها: به من ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()